Anne Birgitte Fyhn, ILPmai2016.jpg
Photo: Torje Jenssen
Anne Birgitte Fyhn, ILPmai2016.jpg
Department of Education anne.fyhn@uit.no +4777660243 0047 9974 9357 Tromsø ILP-bygget 3.004

Anne Birgitte Fyhn


Professor Mathematics Education


  • Anne Birgitte Fyhn, Gladys Berntsen :
    A mathematics teacher’s respectful listening in a culturally diverse class
    Journal of Peace Education 2022 FULLTEKST
  • Tamsin Meaney, Anne Birgitte Fyhn, S.R.W. Graham :
    Unfettering discussions about social justice: the role of conversational prompts in discussions about mathematics education for Indigenous students
    Educational Studies in Mathematics 2021 ARKIV / DOI
  • Anne Birgitte Fyhn, Håkon Robertsen :
    Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er
    Nordisk matematikkdidaktikk 2020
  • Anne Birgitte Fyhn, Lisbet Hansen :
    Exploration of patterns in different contexts
    European Society for Research in Mathematics Education 2019 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn, Ellen J. Sara Eira, Ole Einar Isaksen Hætta, Inga Anne Marit Juuso, Siv Ingrid Nordkild, Ellen Margrethe Skum :
    Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi
    Nordisk matematikkdidaktikk 2018 FULLTEKST / ARKIV
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Maja Hilma Dunfjeld, Ellen J Sara Eira, Ann Synnøve Steinfjell, Tove Børresen et al.:
    Can Sámi braiding constitute a basis for teaching discrete mathematics? Teachers and researchers’ investigations
    Journal of Mathematics and Culture 2017 ARKIV / FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn, Jan Henry Keskitalo, Kristine Nystad :
    Sámi Cultural Properties of the Numbers Three and Four
    Journal of Mathematics and Culture 2017 ARKIV / FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn, Tamsin Jillian Meaney, Kristine Nystad, Ylva Jannok Nutti :
    How Sámi teachers development of a teaching unit influences their self-determination
    European Society for Research in Mathematics Education 2017 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn :
    What happens when a climber falls? Young climbers mathematise a climbing situation
    European Journal of Science and Mathematics Education 2017 FULLTEKST / ARKIV
  • Alv Birkeland, Anne Birgitte Fyhn, Bharath Sriraman :
    Et rammeverk for å analysere studenters matematiske resonnementer
    Caspar Forlag 2016
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Kristine Nystad, Ellen J. Sara Eira, Ole Einar Isaksen Hætta :
    "We had not dared to do that earlier, but now we see that it works": Creating a culturally responsive mathematics exam
    AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples 2016 FULLTEKST / DOI
  • Anne Birgitte Fyhn, Ellen J. Sara Eira, Ole Einar Isaksen Hætta, Inga Anne Marit Juuso, Ellen Margrethe Skum, Sara Irene Hætta et al.:
    Med kulturen i fokus – eksempelet lávvu
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn, Ylva Jannok Nutti, Ellen J. Sara Eira, Tove Børresen, Svein Ole Sandvik, Ole Einar Hætta :
    Ruvden as a basis for the teaching of mathematics: A Sámi mathematics teacher’s experiences.
    Brill|Sense 2015 DOI
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Matematihkkaoahppoplána-luvvejuvvon Sámi sisdoalu gáibádusas?
    2022 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Nussir-saken: Matematisk modellering som verktøy i samfunnsdebatten
    2022 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Nussirsaken: Matematisk modellering som verktøy i samfunnsdebatten
    2022
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Smilčelohku - Elena regner stigningstallet
    2022
  • Siv Ingrid Nordkild, Anne Birgitte Fyhn, Ole Einar Isaksen Hætta :
    Lávvu as a teaching arena: Identification of mathematical activities
    2021
  • Anne Birgitte Fyhn, Elisabeth Utsi Gaup :
    Reorienting by using cartography- or the risk of disconnecting by leaving the traditional way of knowing the land
    2021
  • Anne Birgitte Fyhn, Andualem Tamiru Gebremichael, Sanna Vuomajoki, Inga Berit Karen Hætta Gaup :
    Sámi traditional measuring: Sámi preservice mathematics teachers’ approach to the new curriculum
    2021
  • Carita E. Eira Varjola, Anne Birgitte Fyhn, May-Torill Siri :
    Sámi concepts of pattern in the mathematics curriculum
    2021
  • Anne Birgitte Fyhn, Kristine Nystad :
    Samisk matematikk
    Ottar 2021
  • Anna-Maria Helena Stenseth, Anna Loppacher, Anne Birgitte Fyhn, Paloma Guzman :
    Et mangfoldig akademia er en ressurs for norsk forskning
    Khrono.no 2021
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Sáhkku-speallu - Fágaođastusa guovddášelemeanttat
    2021 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Sáhkku - et spill for fagfornyelsens kjerneelementer
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2020
  • Lisbet Hansen, Anne Birgitte Fyhn :
    Sáhttá go sabehiiguin hervet?
    2020 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Samisk matematikk
    2020 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Videregående er mer relevant
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2020
  • Anne Birgitte Fyhn :
    The case of Norway’s new mathematics curriculum. How is our ratification of ILO169 convention critical in this?
    2019
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Relations between language, culture and mathematics: Examples from Sámi mathematics education
    2019
  • Anne Birgitte Fyhn, Ole Einar Isaksen Hætta :
    Samiske språk – en ressurs i matematikkfaget
    iFinnmark 19. March 2019 FULLTEKST / OMTALE
  • Anne Birgitte Fyhn, Ole Einar Isaksen Hætta :
    Samisk språk og kultur som matematikkressurs
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2019
  • Anne Birgitte Fyhn, Ole Einar Isaksen Hætta :
    Samisk kultur og språk – en ressurs i matematikkfaget
    2019
  • Anne Birgitte Fyhn, Ellen J. Sara Eira :
    Funn fra LOCUMS Guovdageaidnu - veien videre
    2019
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Ethnomathematics - examples from Sápmi. Etnomatematiikka – esimerkkejä saamelaisesta kulttuurista
    2019
  • Lisbet Hansen, Anne Birgitte Fyhn :
    Tverrfaglighet i flere kontekster
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2019
  • Anne Birgitte Fyhn, Lisbet Hansen :
    Exploration of patterns in different contexts
    2019
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Utforsking av kystfiskekultur
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2018
  • Anne Birgitte Fyhn, Jan Henry Keskitalo, Kristine Nystad :
    The new Sámi curriculum - a step forwards or backwards? How three curricula reflect international conventions regarding Indigenous education. Comparisions of three Sámi mathematics curricula.
    2018
  • Tamsin Meaney, Anne Birgitte Fyhn, Shana Graham :
    Unframing mathematics: Effecting social justice
  • Anne Birgitte Fyhn, Julia Harbrecht, Johnny Kristiansen :
    Underdeling og overtoner
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2017
  • Anne Birgitte Fyhn, Tamsin Jillian Meaney, Kristine Nystad, Ylva Jannok Nutti :
    How Sámi teachers’ development of a teaching unit influences their self-determination
    2017 FULLTEKST
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Mathematical reasoning intertwined with Sámi traditional knowledge
    2017
  • Anne Birgitte Fyhn, Siv Ingrid Nordkild, Ellen J. Sara Eira, Ole Einar Isaksen Hætta, Inga Anne Marit Juuso :
    Bishop Sámegillii. Oversetting av Bishops seks aktiviteter fra engelsk til nordsamisk via norsk
    2017
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Editorial – Special Issue: IndigMEC, Indigenous Mathematics Education Conference. Tromsø, Norway, September 4–7, 2017
    Journal of Mathematics and Culture 2017 FULLTEKST / ARKIV
  • Jan Henry Keskitalo, Anne Birgitte Fyhn, Kristine Nystad :
    Sámi Cultural Properties of the Numbers Three and Four
    2017
  • Anne Birgitte Fyhn :
    Fremtidens skole
    Nordlys 22. April 2016
  • Anne Birgitte Fyhn, Maja Hilma Dunfjeld :
    Revitalization of culture: Investigation of South Sámi ornamentation in school
    2016
  • Anne Birgitte Fyhn, Vilde Therese Teig, Steffen Skogvang Pedersen :
    Musikk og fotball - matematisering i småskolen
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016
  • Anne Birgitte Fyhn, Maja Hilma Dunfjeld, Anita Aagård Dunfjeld, Per Eggen, Tone Marie Larsen :
    Muligheter og utfordringer ved sørsamisk ornamentikk
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2015

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →

    Publications outside Cristin

    JOURNAL ARTICLES

    BOOKS

    Fyhn, A. B. (2013, Ed) Kultur og matematikk/kultuvra ja matematihkka. N: Bergen: Caspar Forlag

    BOOK CHAPTERS

    Birkeland, A., Fyhn, A. B. & Sriraman, B. (2016). Et rammeverk for å analysere studenters matematiske resonnementer. In T. Rangnes & H. Alrø (Eds.) Matematikklæring for framtida: Festskrift til Marit Johnsen-Høines, (pp. 241-258). Bergen: Caspar Forlag. 

    Fyhn, A. B:, Nutti, Y. J., Eira, E. J. S., Børresen, T., Sandvik, S.O. & Hætta, O. E. (2015). Ruvden as a basis for the teaching of mathematics: A Sámi mathematics teacher’s experiences. In E. S. Huaman & B. Sriraman (Eds.) Indigenous Universalities and Peculiarities of Innovation. Advances in Innovation Education, (s. 169 – 186). Sense Publishers.

    Fyhn, A. B. (2010). The Climbing Experiment: From Doing to Thinking. In B. Sriraman, C. Bergsten, S. Goodchild, G. Palsdottir, B. Dahl Søndergaard & L. Haapasalo (Eds.) The First Sourcebook on Nordic Research in Mathematics Education. N. C.: Charlotte: IAP-Information Age Publishing, pp. 197-209

    CONFERENCE PROCEEDINGS

    • Fyhn, A. B., Meaney, T., Nystad, K. & Jannok Nutti, Y. 2017). How Sámi teachers’ development of a teaching unit influences their self-determination.  Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
    • Fyhn, A. B. (2015). How a local oral examination considers affective aspects of knowing mathematics. In Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, (pp. 1174-1180).
    • Fyhn, A. B. (2012). The footwork experiment - vectors in climbing. In H. Gunnarsdottir, F. Hreinsdottir, G. Palsdottir, M. Hannula, M. Hannula-Sormunen, E. Jablonka, U. T. Jankvist, A. Ryve, P. Valero & K. Wæge (Eds.) Proceedings from norma11, The sixth Nordic Conference on Mathematics Education, Iceland: Reykjavik: University of Iceland Press, pp. 257-266.
    • Fyhn, A. B. (2010).  Sámi Culture and Algebra in the Curriculum. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne & F. Arzarello (Eds.) Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. January 28th - February 1st 2009, Working Gropu 4 algebraic thinking. F: Lyon: Institut National de Recherche Pédagogique, pp. 489-498.
    • Fyhn, A (2007). Sámi Culture as Basis for Mathematics Teaching. In C. Bergsten, B. Grevholm, H.S. Måsøval & F. Rønning (Eds.) Proceedings of norma 05, 4th Nordic Conference on Mathematics Education. Trondheim: Tapir Academic Press, pp. 245-256. Full text version
    • Fyhn, A. (2006) Snowboard, Skateboard - and Understanding of  Mathematics. In Bergsten, C. & Grevholm, B. (Eds.) Proceedings of norma 01. 3rd Nordic Conference on Mathematics Education. Linköping, Sweden: SMDF, pp. 119-126 Full text version
    • Fyhn, A. (2004) How can experiences from physical activities in the snow influence geometry learning? Paper at ICME 10 (International Congress of Mathematics Education) Copenhagen, Topic Study Group 10 Geometry Full text version
    • Fyhn, A. & Frenning, I. (2003) Can Experience from Use of Compass Influence Geometrical Thinking? In Stokke, A. (red) HiF-Rapport 18, Conference Report Outdoor Education. Alta: Finnmark University College. Full text version
    • Fyhn, A (2003). Learning of Geometry via Physical Activities in Snow. Paper presentation at PICME 10, Nordic pre-conference to ICME10 at Växjö University, May 9-11, 2003, group 5. Paper PICME 10 Physical activities in the snow
    • Fyhn, A. B. (2003). Læring av geometri via erfaringer fra fysisk aktivitet og bevegelse. In Holden, I. (Ed.) Utvikling av matematikkundervisning i samspill mellom praksis og forskning. Konferanserapport, nordisk konferanse i matematikkdidaktikk, November 18. – 19. N: Trondheim: Skriftserie for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen (1), pp. 123-126

       

      VIDEOS/ VIDEOER

    • Fyhn, A: B., Guovdageainnu nuoraidskuvla & Nutti, Y. J. (2014). Ruvden ja matematihkka video.pdf (North Sami version)
    • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014). Ruvden og matematikk video (Norwegian version)
    • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) Саамский шнур круглого плетения video (Russian version)
    • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) "Ruvden" and mathematics video (English version)
    • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) "Ruvden" och matematik video (Swedish version)
    • Fyhn, A. B., Kautokeino ungdomsskole & Nutti, Y. J. (2014) Ruvden* ja matematiika video (Finnish version)
    • Fyhn, A. (2007). DVD: Geometry in the snow and on paper. Part of the author's Doctoral dessertation. Norwegian and english version. Available by contacting the atuhor.
    • Fyhn, A. (2007). Angles in Climbing. In Fyhn, A. A Climbing Class' Reinvention of Angles, In Educational Studies in Mathematics, 67 (1) p. 33) here
      Norsk versjon: Fyhn, A. (2007)Vinkler i klatring
    • Fyhn, A. (2009). Vectors in climbing, NDLA: 
      http://ndla.no/nb/node/46170?from_fag=56 Norwegian version/ Norsk versjon: Vektorer i klatring, NDLA:  
      http://ndla.no/nb/node/46168

    For TEACHERS

    DOCTORAL THESIS

    Fyhn, A.B. (2007). Angles as Tool for Grasping Space: Teaching of Angles Based on Students' Experiences with Physical Activities and Body Movement. Full text version in Munin

           * TV-news/Nyhetsinnslag, TV2-nyhetene 27.juni 2007 Vinkelklatring

    • Vinkler i klatring. I Stein & stegjern. Tromsø klatreklubb 30 år
    • Presentasjon på forskningsdagene 2007

     

    BLOGG

    Fyhn, A. B. (2011). Matematikkopplæring på samisk - Norges forpliktelser overfor FN. SESAM sin blogg på forskning.no 150311  http://www.forskning.no/blog/sesam/282442

    Fyhn, A. (2009). Er det behov for en samisk fagplan i matematikk? SESAM sin blogg på forskning.no 070209 og svar 101109   http://www.forskning.no/blog/sesam/231343


    HOVEDFAGSOPPGAVE/POST-GRADUATE THESIS

    Persepsjon og læring av matematikk. En test av kunnskaper i matematikk hos norske tiendeklassinger, med spesiell fokus på: Jenters og gutters prestasjoner, elevers romforståelse, elever som driver med tegning/forming, elever som driver med snowboard/skateboard. En analyse av elevsvar på flervalgsoppgaver fra TIMSS og TIMSS-Repeat. Hovedfagsoppgave i realfagsdidaktikk. Oslo: ILS, Universitetet i Oslo, 2000.

    BIOGRAPHIC DATA/BIOGRAFISKE DATA

    Nurse education /Off godkjent sykepleier: Vest-Agder Sykepleierskole Kristiansand 1978

    Bachelor's degree Science and Mathematics (Cand. Mag. realfag) University of Tromsø 1987

    Teacher Education /Praktisk pedagogisk utdanning: University of Tromsø 1986

    Master in Mathematics and Science Education /Hovedfag i Realfagsdidaktikk: Universitetet i Oslo 2000

    PhD Mathematics Education/ Ph D matematikkdidaktikk: University of Tromsø, Faculty of Science 2007


    Research interests

    Culturally responsive investigative mathematics education. Mathematics as a human activity.Critical mathematics education. Embodied Cognition. Design Research. Ethnomathematics. Teaching and learning of geometry and algorithms.




    ILP-bygget 3.004