Utvikling av modell for ledelse av tjenester

Erfaringer fra tjenestepilotene, innspillene fra lederworkshop om serviceledelse (september 21) og rektors ledersamling (oktober 21) dannet grunnlag for å sette i gang arbeidet med utviklingsprogrammets løp om ledelse av tjenester.

På oppdrag fra administrasjonsdirektøren ble det opprettet en arbeidsgruppe med mandat om å utvikle en modell for serviceledelse ved UiT. Serviceledelse kan her forstås som «vår felles måte å strategisk og operativt lede og utvikle vårt tjenestetilbud og våre tjenester på. Dette inkluderer kultur, arbeidsmåter, holdninger og kompetanser som skal til for å skape forutsetninger og evne hos våre medarbeidere til å levere god service på tvers til våre brukere».

Arbeidsgruppa har tatt utgangspunkt i skissen som ble utviklet i lederworkshop 23. september 2021 (se figur nedenfor). Forslag til en modell for hvordan serviceledelse kan operasjonaliseres ved UiT ble overlevert til administrasjonsdirektøren 25. februar 2022. Basert blant annet på dette arbeidet har Administrasjonsdirektøren opprettet en prosjektgruppe for Sammenhengende tjenester. Du kan lese mer om mandatet for prosjekgruppa her.

Arbeidsgruppa har bestått av: 

  • Assisterende universitetsdirektør Gøril Heitmann
  • Seksjonsleder Ståle Liljedal, Seksjon for forskning, utdanning og formidling, Helsefak
  • Kontorsjef Tone Osnes, Norges Fiskerihøgskole, BFE-fak.
  • Seksjonsleder Elisabeth Utheim, Seksjon for personal og organisasjon, ORGØK
  • Avdelingsdirektør Stig Ørsje, ITA
Bilde av modell for serviceledelse
Figur: Modell for serviceledelse Foto: xxx