autumn
2017
FIL-3011 Moralpsykologi - 10 stp
Admission requirements
Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30stp. er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.
Course content
Moralpsykologi er dels et relativt nytt empirisk felt, dels et tradisjonelt filosofisk felt. Moralpsykologi i en snever forstand omhandler studiet av moralsk karakter og utvikling. Moralpsykologi i vid forstand omhandler skjæringspunktet mellom etikk, psykologi og sinnsfilosofi.
Sentrale tema er moralsk dømmekraft, moralsk tenkning, moralske emosjoner, moralsk uenighet, viljessvakhet, moralsk karakter, identitet og integritet, selvrespekt, mening i livet og altruisme og egoisme.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
· Oversikt over moralpsykologi som filosofisk deldisiplin.
· Kjennskap til aktuell forskning og sentrale debatter på feltet.
· Avansert kunnskap om utvalgte sentrale moralpsykologiske problemer og posisjoner.
· Grunnleggende kunnskap om moralpsykologiens historie, dens tradisjoner, egenart og rolle.
Ferdigheter:
· Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike teorier og posisjoner.
· Kunne beherske fagterminologi og ha kjennskap til relevante metoder.
· Kunne se relevansen av moralpsykologi for forståelsen av etiske, psykologiske og sinnsfilosofiske spørsmål.
· Kunne anvende fagstoff på ulike etiske problemer på en begrunnet måte.
· Kunne reflektere over egen faglig aktivitet og kunne utvikle og forbedre denne under veiledning.
Kompetanse:
· Kunne anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter i fagfelt der moral-psykologiens metoder og spørsmålsstillinger er relevante og kan ha en kritisk funksjon (særlig gjelder dette fagfelt som etikk, psykologi og sinnsfilosofi).
· Kunne identifisere relevante moralpsykologiske problem.
· Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Teaching methods
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/ seminarer over et semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Assessment
Arbeidskrav:
Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon, over oppgitt emne.
Oppgaven må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen:
Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).
Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Recommended reading/syllabus
I. MOTIVATION
1. THE HUMEAN THEORY
Michael Smith "The Humean Theory of Motivation", Mind 96: 381 (1987), pp. 36-61
2. MOTIVATIONAL COGNITIVISM
R. Jay Wallace "How to Argue About Practical Reason", Mind 99: 395 (1990), pp. 355-
385.
3. COGNITIVISM, VIRTUE AND KNOWLEDGE
John McDowell, Mind, Value, and Reality (Harvard University Press, 1998), pp. 50-73.
This is the essay "Virtue and Reason," originally published in The Monist 62 (1979):
331-50.
4. ANTI-PSYCHOLOGISM ABOUT REASONS FOR ACTION
Jonathan Dancy "Why There Is Really No Such Thing as the Theory of Motivation",
Proceedings of the Aristotelian Society, vol. xcv, (1994-5), pp. 1-18. Reprinted in R. J.
Wallace ed. Practical Reason (Ashgate).
5. INTERNALISM VS. EXTERNALISM ABOUT MOTIVATION
Stephen Darwall "Internalism and Agency" Philosophical Perspectives (Ethics), 6 (1992),
pp. 155-174
6. THE AMORALIST CHALLENGE
Sigrun Svavarsdóttir "Moral Cognitivism and Moral Motivation" Philosophical Review
108: 2 (1999), pp. 161-219
7. EMOTION, MOTIVATION, MORAL JUDGMENT
Linda Zagzebski "Emotion and Moral Judgment" Philosophy and Phenomenological
Research 66: 1 (2003), pp. 104-124
II. MORAL INCAPACITY
8. WILLIAM'S ON MORAL INCAPACITY
Bernard Williams "Practical Necessity" in. his Moral Luck, 1981, Cambridge UP, pp.
124-31 and "Moral Incapacity" in. his Making Sense of Humanity, 1995, CUP, pp. 46-56
9. WHAT IS MORAL INCAPACITY?
Robert J. Gay "Bernard Williams on Practical Necessity", Mind 98: 392 (1989), pp. 551-
569
10. MORAL INCAPACITY AND SUPEREROGATION
Alfred Archer "Saints, Heroes and Moral Necessity", Royal Institute of Philosophy
Supplement 77 (2015), pp. 105-124
11. MORAL INCAPICITY AND REASONS
Christopher Cordner "Ethical Necessity and Internal Reasons", Philosophy 76: 298
(2001), pp. 541-560
12. MORAL INCAPACITY AND META-ETHICS
Christopher Cowley "Moral Necessity and the Personal", Croatian Journal of Philosophy
4: 10 (2004), pp. 123-138
700-800 sider
Error rendering component