autumn 2017
FIL-3011 Moralpsykologi - 10 stp

Application deadline

1. Juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Type of course

Valgemne i masterprogrammet i filosofi. Kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30stp. er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.

Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.

Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.


Course content

Moralpsykologi er dels et relativt nytt empirisk felt, dels et tradisjonelt filosofisk felt. Moralpsykologi i en snever forstand omhandler studiet av moralsk karakter og utvikling. Moralpsykologi i vid forstand omhandler skjæringspunktet mellom etikk, psykologi og sinnsfilosofi.

Sentrale tema er moralsk dømmekraft, moralsk tenkning, moralske emosjoner, moralsk uenighet, viljessvakhet, moralsk karakter, identitet og integritet, selvrespekt, mening i livet og altruisme og egoisme.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

·         Oversikt over moralpsykologi som filosofisk deldisiplin.

·         Kjennskap til aktuell forskning og sentrale debatter på feltet.

·         Avansert kunnskap om utvalgte sentrale moralpsykologiske problemer og posisjoner.

·         Grunnleggende kunnskap om moralpsykologiens historie, dens tradisjoner, egenart og rolle.

 

Ferdigheter:

·         Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike teorier og posisjoner.

·         Kunne beherske fagterminologi og ha kjennskap til relevante metoder.

·         Kunne se relevansen av moralpsykologi for forståelsen av etiske, psykologiske og sinnsfilosofiske spørsmål.

·         Kunne anvende fagstoff på ulike etiske problemer på en begrunnet måte.

·         Kunne reflektere over egen faglig aktivitet og kunne utvikle og forbedre denne under veiledning.

 

Kompetanse:

·         Kunne anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter i fagfelt der moral-psykologiens metoder og spørsmålsstillinger er relevante og kan ha en kritisk funksjon (særlig gjelder dette fagfelt som etikk, psykologi og sinnsfilosofi).

·         Kunne identifisere relevante moralpsykologiske problem.

·         Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.

Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.


Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk ev. engelsk.

Eksamensspråk: Norsk eller engelsk.


Teaching methods

Læringsformer og aktiviteter

Det gis 10-12 forelesninger/ seminarer over et semester.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.


Assessment

Arbeidskrav:

Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon, over oppgitt emne.

Oppgaven må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen. 

Eksamen:

Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).

Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Recommended reading/syllabus

I. MOTIVATION

1. THE HUMEAN THEORY

Michael Smith "The Humean Theory of Motivation", Mind 96: 381 (1987), pp. 36-61

2. MOTIVATIONAL COGNITIVISM

R. Jay Wallace "How to Argue About Practical Reason", Mind 99: 395 (1990), pp. 355-

385.

3. COGNITIVISM, VIRTUE AND KNOWLEDGE

John McDowell, Mind, Value, and Reality (Harvard University Press, 1998), pp. 50-73.

This is the essay "Virtue and Reason," originally published in The Monist 62 (1979):

331-50.

4. ANTI-PSYCHOLOGISM ABOUT REASONS FOR ACTION

Jonathan Dancy "Why There Is Really No Such Thing as the Theory of Motivation",

Proceedings of the Aristotelian Society, vol. xcv, (1994-5), pp. 1-18. Reprinted in R. J.

Wallace ed. Practical Reason (Ashgate).

5. INTERNALISM VS. EXTERNALISM ABOUT MOTIVATION

Stephen Darwall "Internalism and Agency" Philosophical Perspectives (Ethics), 6 (1992),

pp. 155-174

6. THE AMORALIST CHALLENGE

Sigrun Svavarsdóttir "Moral Cognitivism and Moral Motivation" Philosophical Review

108: 2 (1999), pp. 161-219

7. EMOTION, MOTIVATION, MORAL JUDGMENT

Linda Zagzebski "Emotion and Moral Judgment" Philosophy and Phenomenological

Research 66: 1 (2003), pp. 104-124

II. MORAL INCAPACITY

8. WILLIAM'S ON MORAL INCAPACITY

Bernard Williams "Practical Necessity" in. his Moral Luck, 1981, Cambridge UP, pp.

124-31 and "Moral Incapacity" in. his Making Sense of Humanity, 1995, CUP, pp. 46-56

9. WHAT IS MORAL INCAPACITY?

Robert J. Gay "Bernard Williams on Practical Necessity", Mind 98: 392 (1989), pp. 551-

569

10. MORAL INCAPACITY AND SUPEREROGATION

Alfred Archer "Saints, Heroes and Moral Necessity", Royal Institute of Philosophy

Supplement 77 (2015), pp. 105-124

11. MORAL INCAPICITY AND REASONS

Christopher Cordner "Ethical Necessity and Internal Reasons", Philosophy 76: 298

(2001), pp. 541-560

12. MORAL INCAPACITY AND META-ETHICS

Christopher Cowley "Moral Necessity and the Personal", Croatian Journal of Philosophy

4: 10 (2004), pp. 123-138

 

700-800 sider

Error rendering component

  • Earlier years and semesters for this topic