spring 2024
LER-1151 Engelsk 1-7: litteratur, kultur, og didaktikk for barnetrinnet - 15 stp

Type of course

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.- 7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn. Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1161 Engelsk 1-7: litteratur, kultur, og didaktikk for barnetrinnet 15 stp
LER-1151F Engelsk 1-7: litteratur, kultur, og didaktikk for barnetrinnet 15 stp

Course content

Kjernen i emnet er ulike former for tekster fra den engelskspråklige verden beregnet for barn. Herunder regnes både tradisjonelle teksttyper som bildebøker, rim og regler, eventyr og andre typer barnelitteratur og nyere, populærkulturelle teksttyper og sjangre som dataspill, tegneserier og film. Til sammen tjener disse tekstene som utgangspunkt for analytiske og teoretiske tilnærminger til tekst, som innfallsport til forståelse av kultur og historie i den engelskspråklige verden og som praktisk verktøy for begynneropplæring i engelsk i skolen. I emnet inngår også kritisk og kreativ utforsking av ulike digitale verktøy og applikasjoner som kan brukes i tidlig språkopplæring.

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten:

  • kjenner til sanger, rim, bildebøker, litteratur og andre kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden
  • har kunnskap om ulike tekster og deres betydning i en kulturell kontekst
  • har kunnskap om hvordan ulike typer tekster kan brukes i begynneropplæring i engelsk
  • har kunnskap om grunnleggende elementer i oppbyggingen av tekster i ulike sjangre
  • har kunnskap om sentrale analytiske begreper knytta til tolkning av ulike typer tekster
  • har kunnskap om vurdering og tilbakemelding
  • kjenner til ulike digitale teknologier som kan brukes i tidlig språkopplæring i engelsk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke engelsk muntlig og skriftlig sikkert og funksjonelt og tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • planlegge og lede differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklinga av de grunnleggende ferdighetene
  • bruke underveisvurdering for å veilede elever i utvikling av grunnleggende ferdigheter i faget
  • muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur
  • tilrettelegge for undervisning om samfunnsspørsmål og kulturelle tema ved hjelp av utforsk
  • tilrettelegge for undervisning om samfunnsspørsmål og kulturelle tema tilpasset målgruppen, ved bruk av utforskende arbeidsmetoder

Kompetanse

Studenten kan:

  • kritisk og selvstendig vurdere bruk av digital teknologi i språklæring
  • forstå ulike tekster og deres betydning i en kulturell kontekst
  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpassa elever på 1.-7. trinn
  • reflektere over egen læring og undervisningspraksis
  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråket er engelsk.

Teaching methods

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og seminarer vil det legges vekt på at studentene får erfaring med arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, så som lek, drama, musikk og andre kreative og estetiske uttrykk. Gjennom studiet legges det opp til at både faglig kunnskap, språkferdigheter og fagdidaktisk kompetanse utvikles gjennom utprøving i praksis.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 07.06.2024 09:00
30 Minutter A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Hjemmeoppgave Approved – not approved
Video Approved – not approved
Tekst Approved – not approved
Presentasjon Approved – not approved
Tilstedeværelse Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • en skriftlig hjemmeoppgave som drøfter en gitt problemstilling knyttet til litterær tekst. Leveres inn to ganger, med obligatorisk veiledning underveis.
  • en kort, egenprodusert video av en undervisningssekvens med fokus på bruk av tekster i begynneropplæring og en tekst med didaktiske betraktninger knyttet til videoen.
  • en kort tekst
  • en muntlig presentasjon i gruppe knyttet til bruk av digital teknologi
  • 70 % deltakelse på undervisning

More info about the oral exam

Muntlig eksamen består av to deler:

  • En kort, egenprodusert video av en undervisningssekvens
  • En refleksjonssamtale med sensor med utgangspunkt i videoen der studenten trekker inn pensum

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic