spring 2025
LER-1153 Engelsk 1-7: Språkkunnskap og didaktikk - 15 stp

Type of course

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn.

Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1160 Engelsk fellesemne- språkkunnskap 15 stp
LER-1173 Engelsk 1-7: Språkkunnskap og didaktikk 15 stp

Course content

Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om engelsk språk, språklæring og didaktikk for undervisning på barnetrinnet. I tillegg vil det jobbes med studentenes egen skrivekompetanse, inkludert akademisk skriving.

Emnet inneholder følgende to hovedkomponenter, som i stor grad integreres:

Verdensspråket engelsk: grammatikk og fonologi

Denne delen gir ei teoretisk innføring i grunnleggende grammatikk og fonologi. Fokuset vil være på standardspråk. Emnet er også kontrastivt idet det pekes på forskjeller og ulikheter mellom engelsk og norsk og i noen grad mellom engelsk og andre språk.

Språklæring og didaktikk

Denne delen gir ei grunnleggende innføring i sentrale forskningsfunn og hypoteser innen språktilegnelse, med fokus på andrespråktilegnelse. Det fokuseres også på språklæringsressurser og metoder for barnetrinnet. Andre viktige temaer er gjeldende læreplaner, tilpasset opplæring i engelsk og problemstillinger knyttet til det flerspråklige og flerkulturelle klasserom.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om ordtilfanget og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • kjenner til vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk og mellom ulike varianter av engelsk
  • kjenner til ulike oppslagsverk og pedagogiske læremidler som kan benyttes i språkundervisninga, herunder digitale ressurser
  • har kunnskap om ulike språklæringsteorier, strategier og metoder som fremmer språkutvikling, med spesielt fokus på begynneropplæring
  • har innblikk i flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om vurdering og tilbakemelding
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
  • har grunnleggende kunnskap om skriving, inkludert akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • gjøre rede for grunnleggende elementer i oppbygginga av det engelske språket ved hjelp av fagterminologi
  • gjøre rede for vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk og mellom ulike varianter av engelsk
  • planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • gi tilpassede tilbakemeldinger og bruke underveis- og sluttevaluering for å veilede elever i engelskopplæringa
  • utvikle elevenes språklæringskompetanse, dvs. øke deres bevissthet om ulike læringsstrategier, og om hvilke som fungerer for dem selv
  • utvikle elevenes kommunikative kompetanse, dvs. deres evne til å bruke engelsk tilpasset ulike situasjoner
  • integrere digitale verktøy og medier i faget på en hensiktsmessig måte
  • skrive en tekst som følger grunnleggende prinsipper for akademisk skriving

Kompetanse

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpassa elever i grunnskolen
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråk er engelsk.

Teaching methods

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og seminarer vil det legges vekt på at studentene får erfaring med arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, inkludert arbeid med digitale verktøy. Gruppearbeid vil være en sentral arbeidsform. Det legges opp til at studentene får prøvd ut sin kompetanse i praksis.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 09.05.2025 09:00
6 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Tilstrekkelig deltakelse på undervisning Approved – not approved
Muntlig presentasjon Approved – not approved
Skriftlige innleveringer Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • en muntlig preget oppgave (presentasjon, intervju o.l)
  • 3-4 skriftlige innleveringer

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic