spring 2021
LER-1451 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1-7 - 15 stp

Type of course

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.


Course content

Dette emnet inneholder temaer som er rettet inn mot det å undervise i KRLE på 1.-7. trinn. Sentrale didaktiske momenter er vurderingsformer i KRLE, arbeidsmåter og grunnleggende ferdigheter, komparative arbeidsmåter og læringsarenaer for samarbeid mellom elever med forskjellig religiøs og livssynsmessig bakgrunn. Videre vil didaktisk arbeid med fortelling og filosofi med barn ha en markert plass. De rent faglige emner omhandler komparative metoder i religionsvitenskap, filosofihistorie med vekt på antikken, kristendommens historie fram til reformasjonen og grunnlagsetikk. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap innenfor de ulike emnene. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap innenfor de ulike emnene.

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • læreplanverk, sentrale arbeidsmåter, vurderingsformer og didaktiske utfordringer i KRLE rettet mot 1.-7. årstrinn.
  • filosofi med barn og arbeid med fortellingsstoff knyttet til ulike religioner og livssyn.
  • sentrale personer og utviklingstrekk i kristendommens historie, med vekt på perioden fram til reformasjonen.
  • filosofi, historie med vekt på antikken.
  • grunnlagsetikk.

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere KRLE-undervisning på 1.-7. trinn, herunder aktuelle vurderingsformer og arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene i LK06.
  • anvende komparativt perspektiv på konkrete temaer der dette er aktuelt, samt fortelling og filosofi med barn.
  • bruke grunnlagsetiske teorier på områdeetiske spørsmål som opptar elevene.
  • skape gode pedagogiske arenaer for møte og samarbeid mellom elever med forskjellig religiøs og livssynsmessig bakgrunn.

 

Kompetanse

Studenten skal:

  • kunne undervise i KRLE på 1.-7. trinn i samsvar med gjeldende lover og forskrifter på en engasjerende og faglig solid måte.


Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Teaching methods

Undervisningsformene vil bestå av forelesninger, seminarundervisning, gruppearbeid og selvstudium. Forelesningene vil primært gi oversiktskunnskaper, mens seminarundervisningen vil være en arena der teori møter praksisnære spørsmål. Seminarundervisningen vil gi mulighet for en rekke studentaktive arbeidsmåter.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Assessment

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Et gruppefremlegg knyttet til praksis i KRLE i grunnskolen med ett av tre fokus: vurdering, bruk av komparative metoder eller de fem grunnleggende ferdigheter.
  • Bestått multiple choice-test om sentrale KRLE-faglige begreper og temaer
  • 70 % deltakelse på undervisning

Eksamen består av:

  • Muntlig eksamen

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. 


  • Earlier years and semesters for this topic