spring 2025
LER-3101 Masteremne i norskdidaktikk. Estetiske læringsprosesser i norskfaget - 15 stp

Type of course

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Admission requirements

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i norsk.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-3111 Masteremne i norskdidaktikk. Estetiske læringsprosesser i norskfaget 15 stp

Course content

I dette emnet skal studentene utforske og utvikle de praktisk-estetiske dimensjonene i norskfaget. Gjennom ulike tilnærminger til kreativt arbeid med og formidling av litteratur skal studentene reflektere over hvilken rolle estetisk opplevelse spiller i norskfaget og hvordan man kan fremme lese- og skriveglede. Studentene skal i tillegg skape skriftlige og multimodale tekster der de videreutvikler sin personlige uttrykksevne.

Emnet legger vekt på praktisk utprøving på ulike arenaer.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • inngående kunnskap om kreative norskfaglige og dramafaglige tilnærminger til arbeid med tekst med tanke på å nå ulike elever
  • inngående kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster i ulike sjangrer
  • bred kunnskap om design av multimodale tekster

Ferdigheter

Studenten kan:

  • legge til rette for læring gjennom ulike skapende uttrykk, formidling og framføringer som kan være med på å utvikle empati, selvtillit og identitet hos elevene
  • utforske og reflektere over hvordan estetiske tilnærminger påvirker læring og utvikling
  • vurdere digitale uttrykk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler elevenes læring og utvikling
  • vurdere estetiske læringsprosesser og produkt og gi konstruktive tilbakemeldinger

Kompetanse

Studenten:

  • kan bruke forskningslitteratur til å planlegge og begrunne undervisning i norskfaget
  • kan ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i norskfaget

Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Teaching methods

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og arbeidsformer med særlig vekt på praktiske utprøvinger og kreativt arbeid med litteratur og tekst.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Praktisk eksamen 30 Minutter A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Tilstedeværelse Approved – not approved
Kreativ formidling Approved – not approved
Undervisningsopplegg Approved – not approved
Notat Approved – not approved
Reflektere over faglig utvikling Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • planlegge og gjennomføre et opplegg med kreativ formidling av litteratur
  • utarbeide et undervisningsopplegg basert på forskning med tilhørende refleksjonsnotat
  • Notatet kan utformes for eksempel som multimodal, digital tekst, som muntlig framføring eller som skjønnlitterær tekst.

For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:

  • En tekst hvor man anvender faglitteratur og praksiserfaringer for å reflektere over sin faglige utvikling som lærer, særlig i masterfaget.

More info about the practical exam

Praktisk gruppeeksamen (3-4 studenter) som består av litteraturformidling for et publikum og en etterfølgende refleksjonssamtale. Studentene kan for eksempel velge et litterært verk, et forfatterskap, en sjanger eller et tema som skal formidles gjennom ulike estetiske uttrykksformer. Det gis tre dagers forberedelsestid.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic