spring
2025
LER-3101 Masteremne i norskdidaktikk. Estetiske læringsprosesser i norskfaget - 15 stp
Type of course
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Course content
I dette emnet skal studentene utforske og utvikle de praktisk-estetiske dimensjonene i norskfaget. Gjennom ulike tilnærminger til kreativt arbeid med og formidling av litteratur skal studentene reflektere over hvilken rolle estetisk opplevelse spiller i norskfaget og hvordan man kan fremme lese- og skriveglede. Studentene skal i tillegg skape skriftlige og multimodale tekster der de videreutvikler sin personlige uttrykksevne.
Emnet legger vekt på praktisk utprøving på ulike arenaer.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om kreative norskfaglige og dramafaglige tilnærminger til arbeid med tekst med tanke på å nå ulike elever
- inngående kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster i ulike sjangrer
- bred kunnskap om design av multimodale tekster
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for læring gjennom ulike skapende uttrykk, formidling og framføringer som kan være med på å utvikle empati, selvtillit og identitet hos elevene
- utforske og reflektere over hvordan estetiske tilnærminger påvirker læring og utvikling
- vurdere digitale uttrykk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler elevenes læring og utvikling
- vurdere estetiske læringsprosesser og produkt og gi konstruktive tilbakemeldinger
Kompetanse
Studenten:
- kan bruke forskningslitteratur til å planlegge og begrunne undervisning i norskfaget
- kan ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i norskfaget
Teaching methods
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og arbeidsformer med særlig vekt på praktiske utprøvinger og kreativt arbeid med litteratur og tekst.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Schedule
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for LER-3101 Masteremne i norskdidaktikk. Estetiske læringsprosesser i norskfaget (VÅR 2025)Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Praktisk eksamen | 30 Minutter | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Tilstedeværelse | Approved – not approved | |
Kreativ formidling | Approved – not approved | |
Undervisningsopplegg | Approved – not approved | |
Notat | Approved – not approved | |
Reflektere over faglig utvikling | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- planlegge og gjennomføre et opplegg med kreativ formidling av litteratur
- utarbeide et undervisningsopplegg basert på forskning med tilhørende refleksjonsnotat
- Notatet kan utformes for eksempel som multimodal, digital tekst, som muntlig framføring eller som skjønnlitterær tekst.
For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:
- En tekst hvor man anvender faglitteratur og praksiserfaringer for å reflektere over sin faglige utvikling som lærer, særlig i masterfaget.