spring
2018
LOG-3101 Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker - 10 stp
Course content
Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker er ett av fire hovedtema i fagområdet logopedi. Emnet tar for seg teoretisk og praktisk forståelse for ulike typer språk-, tale- og kommunikasjonsvansker.
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsvansker, inkl. lese- og skrivevansker/dysleksi:
- Ekspressive og impressive vansker innen fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk
- Spesifikke og generelle språkvansker
- Språkvansker ved flerspråklighet
- Uttalevansker
- Kommunikasjonsvansker
- Definisjoner, årsaksteorier, kartlegging og tiltak
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har kunnskap om:
- Vansker med språkforståelse og/eller språklige uttrykk, herunder muntlige og/eller skriftlige vansker innen områdene fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk.
- Spesifikke og generelle språkvansker, sosiale, emosjonelle og læringsmessige tilleggsvansker.
- Uttalevansker med årsak i henholdsvis perseptuelle, prosessuelle, motoriske, og nevrologiske forhold.
- Hvordan språkvansker kan framstå hos flerspråklige personer.
- Kommunikasjon i et relasjonelt/dialogisk perspektiv
- Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
- Lese- og skrivevansker, inkludert dysleksi. Definisjoner, diagnostisering, tiltak.
- Sammenhengen mellom språkvansker og utvikling av skriftspråklige ferdigheter.
- Tiltak og materiell i arbeid med språk-, tale- og kommunikasjonsvansker.
Ferdigheter Studenten kan:
- Kartlegge og klassifisere språk-, tale- og kommunikasjonsvansker, muntlig og skriftlig.
- Utarbeide logopediske tiltak for språk-, tale- og kommunikasjonsvansker.
- Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens alder og kontekst.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- Bidra på et gruppevis framlegg fra seminararbeid.
- 1 skriftlig innlevering med et omfang på 800-1000 ord.
Eksamen består av:
- Hjemmeoppgave over oppgitt problemstilling. Omfang på 2500-3000 ord.
- Oppgaven skal forsvares muntlig. Muntlig eksamen er justerende.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Recommended reading/syllabus
Alant., E. (2017). Augmentative and alternative communication: Engagement and participation. US: Plural Publishing Inc. Kap.1.
Karlsen, A. & Næss, K.A. B. (red.) (2015). God kommunikasjon med ASK-brukere. Kap. 1,3, 5, 6 og 7. Olso: Fagbokforlaget.
Childhood Apraxia of Speech: [Technical Report] Ad Hoc Committee on Apraxia of Speech in Children, Rockville Pike, MD: ASHA. "Terms and Concepts" og "Definitions of CAS". American Speech-Language-Hearing Association, 2007 http://www.asha.org/policy/TR2007-00278/#sec1.1http://www.asha.org/policy/TR2007-00278/#sec1.1
http://www.asha.org/policy/TR2007-00278/#sec1.1
Bishop, D.V.M. (2014). Problems with tense marking in children with specific language impairment: not how but when. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, Vol. 369, issue 1634, 10.1098/rstb.2012.0401.
*Rex, S., McAllister, A., Hansson, K. (2016). Manual til DYMTA. Dynamisk motorisk talbedömning.
Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker? Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 60(4), s 6 - 13.
Hagtvet, B.E., Frost, J. & Refsahl, V. (2015). Den intensive leseopplæringen. Cappelen Damm Akademisk, Kapittel 1 - 4, 6, 8, 9, 11, 14
Hartelius, Lena; Nettelbladt, Ulrika og Hammarberg, Britta (red.) (2008) Logopedi. Lund, Sverige: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-03886-5. Kapitlene: 9-14, 28, 29
Høyen, T. (2012). Dysleksi: Fra teori til praksis (5 ed.). Kap. 2, 3 og 4.
Kamhi, A.G. & Catts, H.W. (2014) Language and reading disabilities (3rd ed.), UK; Pearson Education Limited. Kapitlene 1 - 4.
Leonard, Laurence B. (2014): Children with specific language impairment. London; MIT Press. Second edition. Kapitlene 1, 2,5 og 7-13
Lohmander, A., Borell, E., Henningson, G., Havstam, C., Lundeborg, I., Persson, C. (2013). SVANTE-N. Testverktøy for artikulasjons- og nasalitetsvansker - norsk versjon. Kapittel 1 og 2.
Lyytinen, H., Erskine, J., Hämäläinen, J., Torppa, M., & Ronimus, M. (2015). Dyslexia¿Early Identification and Prevention: Highlights from the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia. Current developmental disorders reports, 2(4), 330-338.
Melby-Lervåg, M. (2010). Kognitive markører for dysleksi og spesifikke språkvansker. Skolepsykologi, nr. 6, s. 37-56.
Tørdal, I.B. og L. Kjøll (2010). Talevansker hos barn med leppe-kjeve-ganespalte. Innføring og veiledning i undervisning og behandling. Oslo: Bredtvet kompetansesenter. Kap. 1 - 4 og 6 - 8.
Norbury, C.F. (2014). Practioner review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55, 2014 ¿ 216.
*DYMTA, är ett test utvecklat i syfte att bedöma talmotorisk förmåga hos barn med talstörning där man misstänker taldyspraxi. DYMTA används i syfte att differentialdiagnostisera mellan taldyspraxi hos barn (en talstörning med motorisk grund) och fonologisk språkstörning (en talstörning med språklig grund).
Videre anbefalinger:
Alle logopediske temaer er beskrevet på nettsidene til "American Speech-Language-Hearing Association (ASHA)".
Bishop, Dorothy V.M. (2014). Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language & Communication Disorders. Vol. 49, no. 4, 381 - 415.
Bowen, C. (2011). Children's speech sound disorders. Retrieved from http://www.speech-language-therapy.com/ on [insert the date that you retrieved the file here].https://www.speech-language-therapy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=16:ssd&catid=11:admin&Itemid=101
Howell, J. og Dean, E. (1994): Treating Phonological Disorders in Children. London: Whurr Publishers Ltd.
Norbury, C.F., Tomblin, J.B., & Bishop, D.V.M. (Eds.) (2008). Understanding developmental language disorders in children: From theory to practice. Hove: Psychology Press.
Error rendering component