autumn
2018
LOG-3104 Stemmevansker - 10 stp
Course content
Stemmevansker er ett av fire hovedtema i fagområdet logopedi. Emnet tar for seg normale stemmekvaliteter og stemmevansker.
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Gjenkjenne stemmekvaliteter ved egen og andres stemme.
- Stemmehygiene som forebygging av stemmevansker.
- Egen stemmetrening.
- Fonasjon, respirasjon, kropp, artikulasjon.
- Ulike typer stemmevansker og årsaker.
- Nevrologiske og anatomiske forhold som kan ha betydning for utvikling og bruk av stemme.
- Stemmevansker og kommunikasjon.
- Kartlegging og behandling av ulike typer stemmevansker.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har kunnskap om:
- Stemmekvaliteter; klang, omfang, styrke.
- Årsaker og kartlegging av stemmekvaliteter og stemmevansker.
- Hvordan en laryngoscopi-undersøkelse foregår.
- Funksjonelle, organiske og psykogene stemmevansker.
- Stemmemiljø og stemmeøvelser som forebygger stemmevansker.
- Nevrologiske og fysiologiske forhold som kan ha betydning for god stemmebruk.
- Ulike tilnærminger til behandling av stemmevansker.
- Hvilke konsekvenser stemmevansker kan ha for kommunikasjon.
Ferdigheter Studenten kan:
- Kartlegge, analysere og klassifisere ulike typer stemmevansker og stemmekvaliteter.
- Forstå og vurdere logopediske tiltak etter kliniske vurderinger og laryngoskopi-undersøkelse/medisinsk rapport.
- Utarbeide og gjennomføre logopediske tiltak for behandling av ulike typer stemmevansker og stemmekvaliteter, inkludert veiledning om optimalisering av stemme og stemmemiljø.
- Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens bakgrunn, interesser og kontekst.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- Bidra på et gruppevis framlegg fra seminararbeid.
- 1 skriftlig innlevering med et omfang på 800-1000 ord.
Eksamen består av hjemmeoppgave over oppgitt problemstilling med muntlig eksamen. Oppgavens omfang er på 2500-3000 ord. Muntlig eksamen er justerende.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Recommended reading/syllabus
Colton, R. H., Casper, J. K. og Leonard, R. (2011). Understanding Voice Problems - A Physiological Perspective for Diagnosis and Treatment. 4. utgave. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins Kapitlene 2, 5-7 og 10.
Hartelius, L., Nettelbladt, U. og Hammarberg, B. (red) (2008). Logopedi. Lund: Författarna och Studentlitteratur. Kapitlene 1, 5, 19-26, 31, 32
Martins, R. H. G., Pereira, E. R. B. N., Hidalgo, C. B., og Tavares, E. L. M. (2014). Voice Disorders in Teachers. A Review. Journal of Voice, 28(6), s. 716-724. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.02.008
Rørbech, L. (2017). Stemmebrugslære. København: Reizels Forlag. 5th.edition.
Ruotsalainen, J. H., Sellman, J., Lehto, L., Jauhiainen, M. og Verbeek, J.H. (2007). Interventions for treating functional dysphonia in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews, 18(3). doi: 10.1002/14651858.CD006373.pub2.
Shewell, C. (2009). Voice Work: Art and Science in Changing Voices. Oxford: Wiley-Blackwell. Del 1 - 4 (foruten part 1.1 og 3.5 som var pensum på LOG-3105).
Tidsskrift (et helt nummer om barnestemme):
Seminars in Speech and Language
DOI: 10.1055/s-00000076 Issue 02 · Volume 34 · May 2013
Supplerende litteratur:
Andrews, M. L. og Summer, A.C. (2002). Voice Therapy for Children and Adolescents. San Diego, CA: Singular Publishing Group.
Aronson, A. E. og Bless, D. (2009). Clinical voice disorders. New York: Thieme-Medical Publishers Inc.
Bredtvet kompetansesenter; team for stemmevansker (2005). Øvingskompendium.
Butcher, P., Elias, A. og Cavalli, L.C. (2007). Understanding and Treating Psychogenic Voice Disorders. London: John Wiley & Sons Ltd.
Dahle, A. (2004). Taletrening etter laryngectomi. Oslo: Bredtvet kompetansesenter.
Kelchner, L. N., Weinrich, B. D., og Brehm, S. B. (2014). Pediatric voice: a modern, collaborative approach to care. San Diego, CAA: Plural publishing
Ohlsson, A.-C., Andersson, E. M., Södersten, M., Simberg, S., og Barregård, L. (2012). Prevalence of Voice Symptoms and Risk Factors in Teacher Students. Journal of Voice, 26(5), s. 629-634. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.11.002
van Houtte, E., Claeys, S., Wuyts, F., og van Lierde, K. (2012). Voice disorders in teachers: Occupational risk factors and psycho-emotional factors. Logopedics Phoniatrics Vocology, 37(3), s. 107-116. doi:10.3109/14015439.2012.660499
Vilkman, E. (2004). Occupational safety and health aspects of voice and speech professions. Folia phoniatrica et logopaedica, 56(4) s. 220-253. doi: 10.1159/000078344
Error rendering component