autumn
2023
SYS-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse - 12 stp
Objective of the course
Kunnskaper Kandidaten:
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer psykisk helse og rusbehandling
- har kunnskap om sykepleieres funksjon og ansvar i psykisk helsevern, helsearbeid og rusomsorg
- kjenner til spekteret i omsorgs og behandlingstilbudene for denne pasientgruppen
- har innsikt i betydningen av- og innhold i individuell plan
- har kunnskap om ulike psykiske lidelser
- har kunnskap om sykdom og helseutfordringer knyttet til rusmiddelavhengighet
- har kunnskap om tiltak som fremmer psykisk helse
- kan identifisere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte og kan iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
- har kunnskap om utfordringer knyttet til rusavhengighet hos personer med psykiske lidelser
- har kunnskap om suicidologi og selvmordsforebyggende arbeid
Ferdigheter
Kandidaten:
- har en forståelse for pasienters opplevelse av og erfaring med psykiske lidelser, rus- og avhengighetsproblematikk
- kan ivareta pasientenes grunnleggende behov og støtte opp om pasientens egenomsorg
- kan utøve personsentrert omsorg og faglig forsvarlig sykepleie til pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk
- viser evne til å skape trygghet i relasjoner
- kan administrere forordnede legemidler i ulike administrasjonsformer under tilsyn og veiledning, i tråd med lover og forskrifter som regulerer legemiddelhåndtering
- kan observere virkning, bivirkning og interaksjoner av legemidler
- kan kommunisere med og veilede pasienter med psykiske lidelser og rusrelaterte problemer, og kjenner til sammenhengen mellom problemer relatert til rus og psykiatri
- kan anvende kunnskap om helsefremmende, forebyggende og arbeidsinkluderende tiltak
- kan ivareta pasientens integritet og bidrar til ivaretakelse av pasientens juridiske rettigheter
- kan anvende sykepleiefaglig kunnskap i tverrprofesjonell samhandling
- kan anvende gjeldende dokumentasjonssystem, og skriftlig dokumentere observasjoner, tiltak, behandling samt effekten av denne
- kan ivareta pårørende og barn som pårørende
Generell kompetanse
1. praksisrullering:
- Kjenner til relevante arbeidsoppgaver i sykepleiertjenesten.
- Kan vise til aktuelle teorier i utøvelsen av sykepleie.
- Identifiserer og begrunner etiske spørsmål knyttet til pleie og behandling og inkluderer dette i praktisk handling.
- Utøver sykepleie i henhold til Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere.
- Kan identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, rusproblematikk og selvmordsfare, og har kunnskap om nødvendige tiltak.
- Er bevisst grenser for egen kompetanse og kjenner til ansvarsområder for egen sykepleieutøvelse.
- Kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv.
- Kan samarbeide med pasienter, pårørende og andre yrkesgrupper og kjenner til at konflikter kan oppstå.
- Kan forholde seg bevisst til seksualitet som et grunnleggende behov og formidle informasjon knyttet til dette.
- Kjenner til ulike kvalitetsindikatorer (bl.a. pasientsikkerhetsprogram og
- pakkeforløp) og bruk av terminologi (ICNP) i dokumentasjon av sykepleie.
- Kan planlegge og gjennomføre tiltak for å redusere uønskede hendelser.
- Kjenner til tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom de ulike enheter og nivåer i helsetjenesten.
- Forklarer og viser til forskjeller og likheter i utøvelse av sykepleie til pasienter med urfolks - og minoritetsbakgrunn.
- Har innsikt i pasienters språklige og kulturelle bakgrunn og har kunnskap om bruk av tolketjenester.
2. praksisrullering:
- Kan planlegge, gjennomføre og lede eget arbeid i sykepleieutøvelsen.
- Kan anvende aktuelt fagstoff til problemstillinger i sykepleieutøvelsen.
- Identifiserer og begrunner etiske spørsmål knyttet til pleie og behandling og inkluderer dette i praktisk handling.
- Utøver sykepleie i henhold til Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere.
- Kan identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, rusproblematikk og selvmordsfare, og har kunnskap om nødvendige tiltak.
- Er bevisst grenser for egen kompetanse og ansvarsområde, og kjenner til andre helseprofesjoners bidrag i oppfølgingen av pasienten.
- Kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv.
- Kan anvende relevant kunnskap i samarbeid med pasienter, pårørende og andre yrkesgrupper. Kjenner til situasjoner hvor konflikter kan oppstå.
- Kan forholde seg bevisst til seksualitet som et grunnleggende behov og formidle informasjon knyttet til dette.
- Kan benytte ulike kvalitetsindikatorer (bl.a. pasientsikkerhetsprogram og
- pakkeforløp) og bruk av terminologi (ICNP) i dokumentasjon av sykepleie.
- Kan planlegge og gjennomføre tiltak for å redusere uønskede hendelser.
- Kan beherske bruk av dokumentasjonsverktøy som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter/nivåer.
- Kan anvende relevant kunnskap i utøvelsen av sykepleie til pasienter med urfolks - og minoritetsbakgrunn.
- Har innsikt i pasienters språklige og kulturelle bakgrunn og har kunnskap om bruk av tolketjenester.
3. praksisrullering:
- Kan lede og prioritere eget arbeid i sykepleietjenesten.
- Kan se sammenheng mellom teorier og praktisk utøvelse av sykepleie og kan reflektere både muntlig og skriftlig over dette.
- Identifiserer og begrunner etiske spørsmål knyttet til pleie og behandling og inkluderer dette i praktisk handling.
- Utøver sykepleie i henhold til Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere.
- Kan identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, rusproblematikk og selvmordsfare, og har kunnskap om nødvendige tiltak.
- Er bevisst grenser for egen sykepleieutøvelse og kan innhente tjenester fra andre ved behov.
- Kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv.
- Kan gjennomføre samarbeid med pasienter, pårørende og andre yrkesgrupper. Kan gjenkjenne situasjoner som kan lede til konflikter.
- Kan forholde seg bevisst til seksualitet som et grunnleggende behov og formidle informasjon knyttet til dette.
- Kan se sammenheng og nytten av ulike kvalitetsindikatorer og bruken av standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie.
- Kan planlegge og gjennomfører tiltak for å redusere uønskede hendelser.
- Kan beherske bruken dokumentasjonsverktøy som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter/nivåer.
- Kan gjennomføre sykepleie til pasienter med urfolks - og minoritetsbakgrunn på selvstendig grunnlag.
- Har innsikt i pasienters språklige og kulturelle bakgrunn og har kunnskap om bruk av tolketjenester.
4. praksisrullering:
- Kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten.
- Kan identifisere og formidle problemstillinger og løsninger i sykepleieutøvelsen.
- Identifiserer og begrunner etiske spørsmål knyttet til pleie og behandling og inkluderer dette i praktisk handling.
- Utøver sykepleie i henhold til Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere.
- Kan identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, rusproblematikk og selvmordsfare, og har kunnskap om nødvendige tiltak.
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på nordsamisk.
Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes som undervisningsspråk.
Språket i undervisningsmateriell og aktuell faglitteratur er i hovedsak norsk, men andre skandinaviske språk eller engelsk benyttes også.
Eksamensspråket er nordsamisk, norsk eller andre skandinaviske språk.
Se for øvrig forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet, § 20.
Teaching methods
Utøvelse av sykepleie til pasienter og pårørende under veiledning. Refleksjon med bakgrunn i praksiserfaringer og teori fra første og andre studieenhet. Selvstudium. Casebasert jobbing og refleksjon.
Oppstartsamtale, midt og sluttvurdering
Gruppeveiledning x 2 (refleksjonsdag)
Skriftlig arbeid i praksis:
- Målsetting
- Refleksjonslogg x 3
Examination
Examination: | Grade scale: |
---|---|
Praksisvurdering | Pass – fail |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|
Tilstedeværelse | Approved – not approved |
Skriftlig refleksjon | Approved – not approved |