autumn
2024
BLU-1002 Kunst, kultur og kreativitet - 20 stp
Course overlap
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1002S Kunst, kultur og kreativitet 20 stpBLU-1002F Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1102 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1022 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1012 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
Course content
I emnet vektlegges praktisk skapende arbeid med ulike uttrykksformer, samt refleksjon og metodiske valg. Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i forming, musikk og drama i tillegg til erfaringer med tverrfaglige estetiske prosjekter og ledelse av kreative prosesser. Tema-/prosjektarbeid knyttes til praksis i barnehage.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hvordan kunst, kultur og kreative prosesser kan bidra til alle barns opplevelser, utforsking, undring og læring
- didaktiske forutsetninger og kunstneriske uttrykk som har betydning for aktiviteter i drama, forming og/eller musikk
- barns utvikling innenfor musikk, skapende arbeid og dramatisk lek
- barnekultur og kulturarvens perspektiv, spesielt i norsk og samisk kultur, men også i flerkulturelle perspektiv
- skapende arbeid innen digitale former og uttrykk
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende grunnleggende metoder og teknikker innenfor drama, forming og musikk og kunne utforske disse i samspill med barn
- ta hensyn til de didaktiske forutsetningene i sitt planarbeid, herunder hensynet til barn og barnegrupper med ulik alder og sammensetning
- bruke improvisasjon i lek og læring
- fremme barns estetiske danning gjennom å legge til rette for kunst- og kulturopplevelser
- strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser og uttrykk
- anvende digitale verktøy i skapende prosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- planlegger, leder, dokumenterer og vurderer kreative prosesser for og med barn
- stimulerer barns skaperglede og mestringsfølelse
- reflekterer over og begrunner bruken av estetiske fag i barnehagen
- leder medarbeidere i estetiske prosjekt og temaarbeid
- forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell
- ivaretar mangfold og medvirkning i skapende aktiviteter og ser barn som kompetente deltakere
- har forståelse for hvordan kulturarven påvirker barns ulike uttrykksformer
Teaching methods
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske, tverrfaglige og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningen går over to semester.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Schedule
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Praktisk eksamen | 4 Dager | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Praksis | Approved – not approved | |
Tilstedeværelse | Approved – not approved | |
Praktisk oppgave | Approved – not approved | |
Skriftlig oppgave | Approved – not approved | |
Estetisk produksjon | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, lede og gjennomføre tema-/prosjektarbeid i barnehagen (hvor fagområdene musikk, forming og drama inngår). Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis knyttet til Kunst, kultur og kreativitet er tema (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- individuell skriftlig oppgave om de estetiske fagenes betydning i barnehagen (ca. 1500 ord)
- gjennomføring av estetisk prosjekt. Lengde vil variere ut ifra gruppestørrelse og prosjektets egenart. Prosjektperioden avsluttes med visning for eller med barnehagebarn
- praktisk oppgave knyttet til drama, forming og musikk
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
More info about the practical exam
Gruppeeksamen (4-6 studenter).
Studentene får i oppgave å lage et estetisk uttrykk for barn. Det kan være en konsert, utstilling eller forestilling der musikk, drama og forming inkluderes. Det gis 3 dagers forberedelsestid. Den praktiske eksamenen avsluttes med en gruppesamtale. Det gis gruppekarakter.