autumn
2024
BLU-1024 Barns utvikling, lek og læring - 20 stp
Course overlap
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1001F Barns utvikling, lek og læring 20 stpBLU-1014 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1001 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1001S Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1004 Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1004S Barns utvikling, lek og læring 20 stp
BLU-1004F Barns utvikling, lek og læring 20 stp
Course content
Emnet skal gi forståelse og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for og lede lek-, lærings-, omsorgs- og danningsprosesser. Læreplanteori og didaktikk behandles i lys av barnehagens rammeplan.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barnehagelæreryrket, pedagogisk leders rolle og profesjonskompetanse
- aktuelle teorier og forskning om omsorg, i forhold til barn, medarbeidere og foresatte, barns utvikling, lek, læring og danning i et samfunn preget av mangfold, samt fange opp barn som trenger ekstra hjelp og støtte
- leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap, relasjoner og samspill
- styringsdokumenter og planverk for barnehagen
- didaktikk og didaktikkens betydning for barnehagens virksomhet
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i arbeidet med å ivareta barns leke- og læringsprosesser
- hvordan ulike læringsmiljø kan bidra til barns lek-, lærings- og mestringsopplevelser
- hvordan barns selvoppfatning og selvforståelse utvikles gjennom ulike erfaringer, for eksempel knyttet til kjønn
- samiske perspektiver og barndom og på barns utvikling, lek og læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta utgangspunkt i didaktiske forutsetninger i sitt pedagogiske arbeid
- lede arbeidet med å skape et stimulerende miljø for barns utvikling, lek og læring
- bruke faglig kunnskap i samhandling med andre i ulike omsorgs- og læringsarenaer
- arbeide med realisering av barns medvirkning i barnehagen
- vurdere og reflektere over og begrunne eget pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- anvende ulike observasjonsteknikker
- utforske pedagogisk bruk av digitale verktøy
- reflektere over hvordan mangfold med særlig vekt på det samiske kan være en ressurs i det pedagogiske arbeidet
- skape og bruke ulike omgivelser og materiell inne og ute for barns utforskning, sansestimulering og mestringsopplevelser
Generell kompetanse
Studenten:
- tar ansvar for og viser grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns behov og læringsmuligheter
- reflekterer kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til ledelse av pedagogisk arbeid med barn
- reflekterer over sin fremtidige rolle som barnehagelærer og leder
- formidler egen pedagogisk kompetanse
- formidler fagkunnskap skriftlig i samsvar med krav til akademiske tekster
Teaching methods
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningen går første semester.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 25.11.2024 09:00 (Hand out) 29.11.2024 14:00 (Hand in) |
5 Dager | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Praksis | Approved – not approved | ||
Tilstedeværelse | Approved – not approved | ||
Skrivekurs med skriftlig innlevering | Approved – not approved | ||
Refleksjonsnotat | Approved – not approved | ||
Skriftlig gruppeoppgave og muntlig fremlegg | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- bestått praksis i emnet
studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- observasjon av barn i sosialt samspill i ulike situasjoner. Observasjonene skriftliggjøres og diskuteres under oppsatt veiledning
- studenten planlegger og leder leke og/eller læringsaktiviteter. Aktiviteter gjennomføres med to barnegrupper av ulik gruppestørrelse. Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studenten skal reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- gjennomført skrivekurs og individuell skriftlig innlevering i forbindelse med skrivekurset (omfang 1000-1500 ord)
- individuelt refleksjonsnotat om barns læring tilknyttet hverdagssituasjoner i barnehagen (omfang om lag 800 ord)
- skriftlig gruppeoppgave med utgangspunkt i dokumentasjon fra praksis av barns leke- og/eller læringsaktiviteter (praksisfortelling, foto, dokumenter e.l.). Omfang om lag 2000 ord. Gruppeoppgaven er utgangspunkt for muntlig fremlegg i gruppe med felles refleksjon i plenum. I forkant av arbeidet med skriftlig oppgave skal gruppene ha en faglig samtale med faglærer
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer.