autumn 2024
FLY-2015 ATPL-teori Blokk II (A) - 10 stp

Type of course

Kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

Emnet inneholder fire av delemnene som inngår i teorien til Airline Transport Pilot Licence (ATPL); Communications, Flight Planning and Performance, Aircraft General Knowledge: Instrumentation og Mass and Balance.

Communications (Kommunikasjon) Fagområder som beskrives: VFR and IFR Communications, Definitions, General Operating Procedures, Relevant Weather Terms, Communication Failure, Distress and Urgency Procedures, Morse Code.

Flight Planning and Monitoring (Flygeplanlegging og monitorering) Fagområder som beskrives: Flight Plans for Cross-Country Flights, ICAO ATC Flight Plan, Practical Flight Planning, Jet Aeroplanes Flight Planning, Practical Completion and Commencement of a Flight Plan, Offshore and Remote Area Operations.

Aircraft General Knowledge: Instrumentation (Generell luftfartøykunnskap: Instrumentering) Fagområder som beskrives: Emnet tar for seg tradisjonelle analoge instrumenter så vel som moderne digital instrumentering fra de forskjellige fabrikanter. I tillegg inneholder det områder som: Kompass- og gyroteori, Automatic Flight Control Systems, Warning and Recording Equipment, Powerplant and System Monitoring Instruments.

Mass and Balance (Vekt og balanse) Fagområder som beskrives: Loading, Centre of Gravity.


Objective of the course

Kunnskap:

Studenten..

  • har kunnskap om global navigasjon, planlegging og oppfølging av flyging over lengre distanser samt kalkulasjoner knyttet til dette.
  • skal ha forståelse for prinsippene for kommunikasjon og radiotelefoni, samt lære standard prosedyrer og uttrykk som brukes innen flyging.
  • skal ha bred kunnskap til ytelsesgrunnlaget som skal nyttes ved sikker planlegging av flyging, samt ha forståelse for hvordan dette kalkuleres, og hvilke begrensninger det baserer seg på.
  • har kunnskap om hvordan flyets instrumenter er oppbygd og fungerer. Videre har studenten bakgrunnskunnskap for å ta kvalifiserte avgjørelser ved svikt i systemer under flyging.
  • har kunnskap om prinsippene og begrensningene for sikker lasting og vektfordeling av passasjerer og gods ombord i fly, samt hvordan dette påvirker flyegenskapene.

Ferdigheter:

Studenten..

  • kan ta velbegrunnede avgjørelser fundert i teoretisk kunnskap for sikker planlegging og gjennomføring av kommersiell flyging, med hensyn til værforhold, kalkulasjoner samt operasjonelle og egne begrensinger.
  • kan finne, vurdere og henvise til gyldig informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser aktuelle problemstillinger knyttet til kommersiell flyging.
  • kan beherske relevante teorifaglige verktøy, teknikker og opparbeide seg inngående språklig kompetanse innenfor flyrelaterte begreper og sjargong.
  • kan gjennom egen faglig utøvelse knytte sammen teori og praksis, og reflektere over sammenhengen mellom disse.

Generell kompetanse:

Studenten..

  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og ved bruk av audiovisuelle verktøy.
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre som har bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis og flygerfremferd ("airmanship").
  • har grunnlag for å ta veloverveide valg knyttet til essensielle og utfordrende aspekter ved arbeidet som flyger.
  • skal etter fullført kurs forstå bruken av, og respektere verdien av luftfartens regelverk.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Forelesninger og øvingstimer. Omfanget er minst 94 timer.

Studentene kan avlegge teoretiske ATPL-prøver i gjennomgåtte delemner for luftfartsmyndighetene først etter at tilsvarende deleksamen er bestått.


Schedule

Examination

Examination: Weighting: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 1/4 Pass – fail
Skriftlig skoleeksamen 1/4 Pass – fail
Skriftlig skoleeksamen 1/4 Pass – fail
Skriftlig skoleeksamen 1/4 Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Obligatorisk oppmøte Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Det kreves minst 80 % oppmøte på forelesninger og øvingstimer, på bakgrunn av krav i internasjonale luftfartsregler.

Re-sit examination

Ved karakteren "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen, normalt innenfor en to-ukersperiode etter ordinær eksamen.. Det gis kontinuasjonseksamen kun i de deleksamener som ikke er bestått.
  • Earlier years and semesters for this topic