autumn 2024
FLY-2017 ATPL-teori Blokk II (B) - 15 stp

Type of course

Kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

Emnet inneholder tre av delemnene som inngår i teorien til Airline Transport Pilot Licence (ATPL); Operational Procedures, Human Performance and Limitations og Radio Navigation.

Operational Procedures (Operasjonelle bestemmelser)

Fagområder som beskrives: ICAO Annex 6, JAR-OPS Requirements, Navigation Requirements for Long Range Flights, Special Operational Procedures and Hazards, Minimum Equipment Lists, Flight Hazards & Avoidance, Noise Abatement, Security.

Human Performance and Limitations (Menneskelige ytelser og begrensninger)

Fagområder som beskrives: Basic Aviation Physiology and Health Maintenance; Respiratory and Circulatory Systems, The Sensory System, Health and Hygiene, Basic Aviation Psychology; Human Information Processing, Human Error and Reliability, Decision Making, Avoiding and Managing Errors (Cockpit Management), Personality, Human Overload and Underload, Advanced Cockpit Automation.

Radio Navigation (Radionavigasjon)

Fagområder som beskrives: Radio Aids, Basic Radar Principles, Area Navigation Systems, Self-contained and External-referenced Navigation Systems.


Objective of the course

Kunnskap:

Studenten..

  • har kunnskap om de operasjonelle prosedyrer som kreves før, under og etter kommersiell flyging, samt har forståelse for de sikkerhetsmessige verdiene ved å følge fastsatte prosedyrer.
  • har kunnskap om de forskjellige flymedisinske faktorer som har direkte og indirekte innvirkning på flyging, og i særdeleshet ha forståelse for viktigheten av å evaluere egen helsetilstand i et flysikkerhetsperspektiv.
  • kjenner til flypsykologi og "human factors", og deres betydning for sikkerhet og samarbeid i cockpit.
  • har kunnskap om prinsippene og installasjonene som ligger til grunn for radionavigasjon, feilkilder knyttet til disse, samt ha kjennskap til hvordan disse anvendes under praktisk instrumentflyging.

Ferdigheter:

Studenten..

  • kan ta velbegrunnede avgjørelser fundert i teoretisk kunnskap for sikker planlegging og gjennomføring av kommersiell flyging, med hensyn til værforhold, kalkulasjoner samt operasjonelle og egne begrensinger.
  • kan finne, vurdere og henvise til gyldig informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser aktuelle problemstillinger knyttet til kommersiell flyging.
  • kan beherske relevante teorifaglige verktøy, teknikker og opparbeide seg inngående språklig kompetanse innenfor flyrelaterte begreper og sjargong.
  • kan gjennom egen faglig utøvelse knytte sammen teori og praksis, og reflektere over sammenhengen mellom disse.
  • har evnen til å ta riktige avgjørelser omkring egen flyskikkethet både i et fysiologisk og et psykologisk perspektiv.

Generell kompetanse:

Studenten..

  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og ved bruk av audiovisuelle verktøy.
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre som har bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis og flygerfremferd ("airmanship").
  • har grunnlag for å ta veloverveide valg knyttet til essensielle og utfordrende aspekter ved arbeidet som flyger.
  • skal etter fullført kurs forstå bruken av, og respektere verdien av luftfartens regelverk.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Forelesninger og øvingstimer. Omfanget er minst 110 timer.

Studentene kan avlegge teoretiske ATPL-prøver i gjennomgåtte delemner for luftfartsmyndighetene først etter at tilsvarende deleksamen er bestått.


Schedule

Examination

Examination: Weighting: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 1/3 Pass – fail
Skriftlig skoleeksamen 1/3 Pass – fail
Skriftlig skoleeksamen 1/3 Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Obligatorisk oppmøte Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Det kreves 80 % oppmøte på forelesninger og øvingstimer, på bakgrunn av krav i internasjonale luftfartsregler.

Re-sit examination

Ved karakteren "ikke bestått" tilbys kontinuasjonseksamen, normalt innenfor en to-ukersperiode etter ordinær eksamen. Det gis kontinuasjonseksamen kun i de deleksamener som ikke er bestått.
  • Earlier years and semesters for this topic