autumn
2024
PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk - 10 stp
Course content
Emnet gir en første innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, og skal motivere og forberede studenter for videre studier i ett av fagfeltene.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale temaer innen spesialpedagogisk og pedagogisk teori og deres bruksområder i oppvekst og utdanning. Emnet gir oversikt over viktige kunnskapsområder som læring, kunnskap, sosialisering, undervisning og læringens kontekstuelle betingelser.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- teorier om læring, kunnskap, sosialisering og undervisning, samt læringens kontekstuelle betingelser
- sentrale pedagogiske og spesialpedagogiske teorier og begreper
- sosiale og kulturelle faktorers betydning for pedagogiske praksis
Ferdigheter
Studenten kan:
- Identifisere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger
- reflektere og drøfte problemstillinger innen pedagogiske og spesialpedagogiske fagområder
- arbeide sammen med andre i gruppe om faglige tema
- bruke aktuell forskningslitteratur til å belyse pedagogiske problemstillinger
- utforme en akademisk poster og forklare det faglige innholdet
- beherske muntlig presentasjon av fagstoff i gruppe
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en nysgjerrighet for pedagogikk og spesialpedagogikk som fag
- kan diskutere pedagogiske erfaringer, tanker og ideer med bakgrunn i pensum og annet relevant fagstoff
- kan delta i faglige drøftinger sammen med medstudenter med respekt og toleranse
Schedule
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk - HØST 2024Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 50 Minutter | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Posterpresentasjon i gruppe og holde en muntlig gruppepresentasjon | Approved – not approved |