spring
2025
BLU-2003 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori - 15 stp
Course overlap
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-2100 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stpBLU-2000 Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stp
BLU-2000F Bacheloroppgave med forskningsmetode og vitenskapsteori 15 stp
Course content
Emnet omfatter en profesjonsrettet bacheloroppgave som skal gi studenten teoretisk innsikt i og praktisk øvelse i vitenskapelig arbeid. Innholdet i oppgaven skal knyttes til barnehagen som pedagogisk institusjon og barnehagelærerens arbeidsområder. Tematisk skal oppgaven forankres i ervervet kompetanse innenfor ett eller flere av kunnskapsområdene eller fordypningen i barnehagelærerutdanningen. Innholdet kan også knyttes til studentens utviklingsarbeid i barnehagen 6.semester. Innføring i vitenskapsteori og metode inngår i emnet.
Bacheloroppgaven skal integrere teori og praksis og bygger derfor på konkrete praksiserfaringer/utprøvinger.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder og forskningsdesign
- kvalitative og kvantitative tilnærminger og analyseteknikker
- utfordringer knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
- forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
- teoretiske og praktiske perspektiver innenfor et selvvalgt profesjonsrettet tema
- hva som er grunnleggende vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser
- ulike vitenskapsteoretiske perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere problemstilling og design for oppgaven
- planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse i barnehagefeltet og presentere denne skriftlig, i samsvar med grunnleggende krav til en akademisk tekst
- vurdere egne og andres undersøkelser med utgangspunkt i vitenskapelige og etiske krav
- anvende relevant teori og forskning fra faglitteratur for å belyse og drøfte egen problemstilling på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten:
- arbeider selvstendig med et avgrenset prosjekt i barnehagefeltet, der innsamling og analyse av datamateriale er basert på vitenskapelige metoder og forskningsetiske prinsipper
- har ervervet kompetanse i å presentere en undersøkelse, samt å anvende faglitteratur (teori) i en selvstendig analyse og drøfting undersøkelsen
- har utvidet sitt handlingsrepertoar knyttet til sin profesjon innenfor oppgavens tematikk
Teaching methods
Undervisningen foregår samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Studenter som velger et internasjonalt 5. semester vil bli tilbudt et digitalt alternativ når/dersom oppstartssamling legges til 5. semester.
Studentene tilbys skriftlig og muntlig veiledning på både prosjektbeskrivelse og bacheloroppgaven, inntil 8 timer pr bacheloroppgave. Veiledning avsluttes normalt én uke før innleveringsdato.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Oppgave | 16.05.2025 14:00 (Hand in) | 1 Semester | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Obligatorisk frammøte | Approved – not approved | ||
Praksis | Approved – not approved | ||
Prosjektbeskrivelse | Approved – not approved | ||
Veiledning | Approved – not approved | ||
Selvvalgt pensum | Approved – not approved | ||
Muntlig | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i 6. semester
- prosjektbeskrivelse for oppgaven, med særlig vekt på forskningsdesign og metode. Omfang omkring 2000 ord (3000 ord ved skriving i gruppe). Beskrivelsen må være vurdert til godkjent før bacheloroppgaven kan leveres
- minimum én veiledning på bacheloroppgaven
- innlevering av selvvalgt pensum til godkjenning hos veileder (må være godkjent senest 2 uker før innlevering av oppgave). Omfang selvvalgt pensum er om lag 600 sider
- presentasjon av eget bachelorprosjekt
More info about the assignment
Innlevering av bacheloroppgave. Omfang om lag 7000 ord.
Oppgaven kan skrives i gruppe på to studenter. Omfanget skal da være om lag 9000 ord. Oversikt over selvvalgt pensum skal legges ved oppgaven.
Dersom ikke-skriftlig dokumentasjon er en del av oppgaven, kan omfanget av den skriftlige teksten reduseres noe.