Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master

Application deadline
20. april
Søking og opptak
How to apply?

På tur til skole eller jobb hører du kanskje på musikk på Spotify, i et Bluetooth-headset, mens du scroller på Instagram. Felles for disse er at de baserer seg på matte og fysikk. Som sivilingeniør i anvendt fysikk og matematikk kan du jobbe med teknologisk utvikling innen medisin, nanoteknologi og kunstig intelligens.

Questions about the study

Marit Hillestad.jpg
Hillestad, Marit

Student Adviser / Administration

Lær mer om sivilingeniør i anvendt fysikk og matematikk ved UiT

Studiet bygger videre på matematikk og fysikk fra videregående skole. Alle studieretningene på studiet har de samme fagene de to første årene, hvor du går dypere inn i fysikk, matematikk, informatikk og statistikk.

Studiet har fem studieretninger og du velger studieretning 2. studieår:

• Medisinsk teknologi og dataanalyse - Sykehus og klinikker er avhengige av gode verktøy for å behandle sykdommer. I denne studieretningen får du lære hvordan du kan skape ny teknologi for å hjelpe pasienter.
  • Jordobservasjon - Satellitter samler store mengder informasjon om jordkloden. I denne studieretningen lærer du hvordan du kan bruke denne informasjonen til å gjøre menneskers liv tryggere.
  • Fotonikk og bildeteknologi - På studieretningen sensorteknologi kan du jobbe med å utvikle små elektriske sensorer som gjør målinger, eller å jobbe med levende celler og cellevev på nanonivå og mikronivå.
  • Vitenskapelig beregning - På studieretningen Vitenskapelig beregning lærer du hvordan matematiske modeller kan brukes til å beskrive, forklare eller søke etter årsakssammenhenger i reelle data.

Studiet lærer deg fysikk, matematikk, og bruk av verktøy som brukes i utvikling av teknologi og industri. Du vil kunne løse teoretiske og praktiske problemer innen fysikk og matematikk, som bidrar til å utvikle ny teknologi

Studiet gjør deg i stand til å bidra og utvikle i alle områder innenfor naturvitenskap og teknologi. Du vil lære hvordan man jobber med komplekse oppgaver i grupper og selvstendig. Du får se hvordan man diskuterer problemer i matematikk og fysikk med kollegaer med forskjellige bakgrunner, for å løse teknologiske behov.

Studieretningene gir deg mulighet til å spesialisere deg. Les mer om hva du lærer på de forskjellige retningene.

Tidligere studenter fra anvendt fysikk og matematikk har blant annet fått jobber i Sparebank1, Kongsberg Gruppen (KSAT) og Helse Nord. For mer info, se jobbmuligheter for hver enkelt spesialisering.

Som sivilingeniør kan du jobbe innen:

• Helsesektor

7. semester (Høst)
8. semester (Vår)
9. semester (Høst)
10. semester (Vår)

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse + matematikk R1 og R2, og fysikk 1 (SIVING).

Studiet er åpent og ikke adgangsregulert. Alle som oppfyller opptakskravene får tilbud om studieplass.

Har du generell studiekompetanse, men mangler matematikk R1 og R2, og fysikk 1?

Mangler du generell studiekompetanse og matematikk R1 og R2, og fysikk 1?

• Du kan ta Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning i Tromsø eller i Narvik, Alta eller Bodø. Dette er et heltidsstudium på 1 år.
  • Hvis du er 25 år eller eldre kan du søke opptak på bakgrunn av realkompetanse. NB: De spesielle opptakskravene Matematikk R1 og R2 + Fysikk 1 kan ikke dekkes med realkompetanse. Søknadsfristen for realkompetansesøkere er 1. mars.

For mer informasjon, se UiT sin hjemmeside om Søking og opptak

Innpassing

Søkere som har relevant høyere utdanning fra tidligere kan søke om innpassing av emner, som etter faglig vurdering kan erstatte emner i studiet og brukes som en del av graden. En individuell utdanningsplan for resten av studietiden utarbeides. Du søker da opptak gjennom Samordna opptak og leverer søknad om innpassing etter at du er tatt inn som student på studieprogrammet.

Studiehverdagen består av forelesninger, gruppearbeid og lab. I forelesninger gjennomgås teori og faglige tema. I gruppearbeidet er studentene aktive gjennom løsning av oppgaver og diskusjon rundt problemstillinger. Fagene kan også ha laboratorieøvelser, pc-lab eller feltkurs.

I hvert fag det en muntlig eller skriftlig eksamen, ofte i kombinasjon med hjemmeeksamen, prosjektoppgave eller laboratorierapport. I mange av fagene, spesielt i starten av studiet, kreves obligatoriske oppgaver (arbeidskrav) godkjent for tilgang til eksamen. Eksamensordningen er nærmere beskrevet for hvert enkelt fag i studieprogrammet.

Studiet avsluttes med en masteroppgave. I prosjektarbeid og i masteroppgaver gis individuell veiledning fra instituttets vitenskapelig ansatte. Masteroppgaven kan etter avtale også gjennomføres i, eller i samarbeid med, en bedrift.

I studiet inngår minst 6 uker relevant arbeidspraksis, som kan gi nyttig lærdom og gjøre deg bedre rustet for arbeidsmarkedet.

Studiet er et norskspråklig studieprogram. Det innebærer at både undervisning og eksamensoppgaver gis på norsk.

Enkelte fag vil være engelskspråklige. Undervisning, pensumlitteratur og eksamensoppgaver vil her bli gitt på engelsk, men studenten kan velge å besvare eksamen på enten engelsk eller norsk/skandinavisk.

Pensumlitteraturen for de aller fleste fag er på engelsk.

Fullført sivilingeniørstudium kvalifiserer for opptak til ph.d.-studier i fysikk, matematikk eller statistikk, under forutsetning av tilfredsstillende karakternivå.

Studiet gir mulighet til å dra på utveksling i løpet av studietiden. UiT har utvekslingsavtaler med universiteter i ulike verdensdeler, og studiet har fagspesifikke avtaler i Skandinavia, resten av Europa, Nord Amerika og Australia. Eksempler på utvekslingssteder er Université Grenoble Alpes, Leiden University, University of Hawaii at Hilo og Riga Technical University.

Et opphold ved Universitetssenteret på Svalbard eller et annet universitet i Norge er også mulig.

Utvekslingsoppholdet anbefales hovedsakelig i spesialiseringsperioden.

For mer informasjon om utveksling, les her.

Cordian Riener

I work  in the field of Real Algebraic Geometry and its applications in Nonlinear Optimization. In this context I am interested in polynomial optimization, representation of positive polynomials by sums of squares, moment problems, quadrature formulas, algorithmic complexity, convex sets and semidefinite relaxation. One of my reserach focuses is on Symmetry in Quantitative and Algorithmic Real Algebraic Geometry. In case you are interested to write a Master thesis in the Algebra group, feel free to contact me. Also note that there is currently to possibility for a PhD position in Tromsø  within the POEMA reserach project. I am also very much interested in philosophical questions related to mathematics and in particular determinism.

DSC-2225.jpg