Alta
15.april
1. mars for realkompetansesøkere
Hva er god livskvalitet? Hvordan motivere enkeltmennesker på individ- og gruppenivå til å jobbe med utfordringer knyttet til sosial ulikhet? Hva skal til for at alle mennesker uansett kulturell bakgrunn opplever seg inkludert i samfunnet? Hvis du er en samfunnsengasjert person, og ønsker å jobbe med mennesker da trenger vi deg. Hvis du vil bidra med ditt engasjement til at mennesker får styrke til å mestre utfordringer i livet kan bachelor i sosialt arbeid være starten på et aktivt og meningsfylt arbeidsliv. Du trengs der ute som en engasjert sosialarbeider. Søk nå!

Angelika Heitmann
Førstekonsulent
Bachelor i sosialt arbeid kvalifiserer til yrkestittelen sosionom.
Sosionomutdanningen er en akademisk og praksisorientert utdanning. Utdanningen gir kunnskap om perspektiver, tilnærminger og arbeidsmåter i sosialt arbeid, og baserer seg på forsknings-, erfarings- og brukerkunnskap. Utdanningens fagområde er sosialt arbeid, og gjennom studiet vektlegges innsikt i sammenhenger mellom sosiale problemer og den samfunnsmessige konteksten de oppstår i.
Utdanningen skal sikre kompetanse som danner grunnlag for likeveldige tjenestetilbud for alle grupper i samfunnet, deriblant samers status som urfolk og deres rettigheter til språklige og kulturelle tilrettelagte tjenester.
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten har
- bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag, historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, samt hvordan sosialt arbeid kan bidra til å forebygge, redusere og løse sosiale problemer.
- bred kunnskap om sosiale problemer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå og hvordan strukturer i samfunnet, velferdspolitiske mål og virkemidler har betydning for levekår, deltakelse og sosial ulikhet.
- bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon og samhandling med barn, unge, voksne og eldre på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- bred kunnskap om omsorgskompetanse, omsorgssvikt og betingelser for menneskers utvikling, mestring, ressurser og medvirkning i ulike livsfaser.
- kunnskap om juridisk metode, forvaltningsmessige prinsipper, aktuelle lover, menneskerettigheter, sentrale konvensjoner, herunder urfolks rettigheter og status.
- kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteoretiske posisjoner og prinsipper for vurdering av vitenskapelig kvalitet.
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- anvende faglig kunnskap og metodiske tilnærminger for kartlegging, analyse og dokumentasjon i arbeid med barn, unge, voksne og eldre på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i systematisk endringsarbeid, og kan veilede brukere, pasienter og pårørende i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
- finne, vurdere og henvise til informasjon og ulike former for kunnskap, og fremstille dette både muntlig og skriftlig.
- anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper.
- reflektere kritisk over egen og andres fagutøvelse i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner, og kan justere egen praksis gjennom veiledning.
- arbeide kunnskapsbasert og foreta faglige vurderinger og avgjørelser i samarbeid med enkeltpersoner, grupper, familier og samarbeidspartnere.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har innsikt i menneskesyn, verdier og etiske teorier i sosialt arbeid, og kan håndtere etiske dilemma i profesjonsutøvelsen.
- har innsikt i politiske og administrative beslutningsprosesser, og kan reflektere over egen profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav.
- har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet, og kan fremme praksiser som bidrar til et mer inkluderende samfunn.
- kan planlegge, gjennomføre, koordinere og lede tverrfaglige samarbeidsprosesser i sosialt arbeid.
- kjenner til og kan bidra i nytenkning, endrings- og innovasjonsprosesser i sosialt arbeid.
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
Bachelor i sosialt arbeid kvalifiserer til arbeid i offentlig, privat og frivillig sektor.
Sosionomer jobber med oppgaver knyttet til velferdstjenester, for eksempel forebygging, arbeidsinkludering, likestilling, barnevern, rus, barn og ungdom, kriminalitet og samfunnsarbeid.
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | SSO-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og sosionomens yrkesrolle - 30 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | SSO-1112 Forebyggende sosialt arbeid og praksis - 30 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
3. sem. (høst) | SSO-1113 Perspektiver på sosialfaglige problemstillinger og yrkesutøvelse - 30 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
4. sem. (vår) | SSO-1114 Beslutninger og dilemmaer i sosialt arbeid - 30 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
5. sem. (høst) | SSO-1115 Sosialt arbeids praksis - 30 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
6. sem. (vår) | SSO-2116 Sosialfaglig fordypning - 30 stp. |
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanseog 15.april for søkere med generell studiekompetanse.
Krav til realkompetanse:
Søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret og ikke ha generell studiekompetanse.
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole, universitet/høgskole eller tilsvarende
- Omsorg for egne barn kan telle inntil ett år.
For bachelor i sosialt arbeid regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
- Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever under kyndig veiledning.
- Skoler med relevant linje/fag i forhold til utdanningen for eksempel allmenne fag, økonomiskadministrative fag og helse- og sosialfag.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Søker må dokumentere kompetanse i norsk og engelsk fra videregående skole (minimum VG1/grunnkurs).
For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse.
Politiattest:
Søkere som tas opp på bachelor i sosialt arbeid må legge fram politiattest jf. Universitets- og høyskoleloven § 4-9 andre ledd, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.
Studiet er adgangsregulert, og det tas opp ca. 40 studenter hver høst.
Poenggrensen ved hovedopptaket til studiet høsten 2022 var:
Ordinær kvote: 42,4
Førstegangsvitnemålskvote: 0
Undervisning og læringsformer
Undervisningen bygger på relevant teori, forskning, faglig utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap. Undervisningen har studentaktive og prosessrettede læringsformer der teoretiske kunnskaper, yrkesmessige ferdigheter og personlig kompetanse ses i sammenheng.
Undervisningsaktiviteter vil kunne være forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, rollespill/simulering, gruppe- og prosjektarbeid, praksis, refleksjon og veiledning.
Studiet vektlegger studentaktive, praksisautentiske og prosessrettete undervisnings- og læringsformer. Det stilles krav om at studentene arbeider aktivt med egen faglig utvikling, både individuelt og i grupper.
Eksamen
Eksamen og vurdering er regulert i henhold til Forskrift for studier og eksamener ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.
Vurderingsform for det enkelte emne fremkommer i emnebeskrivelsene. For å kunne fremstille seg til eksamen, kreves det at studenten har fått godkjent de ulike arbeidskrav som fremgår av emnebeskrivelsene, krav til tilstedeværelse og forkunnskapskrav/progresjonskrav.
Ved vurdering av muntlige og skriftlige eksamener kan det benyttes karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter, eller bestått/Ikke bestått.
Utdanningen har to obligatoriske praksisstudier. Første praksisperiode gjennomføres i 2. semester og er på 8 uker/240 timer. Andre praksisstudiet gjennomføres i 5. semester og er på 16 uker/480 timer. Praksisstudiene har egne retningslinjer, som publiseres i gjeldende læringsplattform.
Gjennom praksisstudiene gis studentene mulighet for å trene på å observere, analysere, forstå og fremme yrkesspesifikk handlingskompetanse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
UiT Norges arktiske universitet har praksisplasser i hele Troms og Finnmark, samt i Narvik kommune. Studenter vil få tilbud om praksisplass i disse regionene. I forbindelse med praksis må studenter regne med pendling eller flytting fra studiestedet, samt i enkelte tilfeller ekstrautgifter til reise og opphold på praksisplassen.
Det er Institutt for barnevern og sosialt arbeid som tildeler praksisplass. Det er ikke anledning for studenter å fremskaffe praksisplasser på eget initiativ.
Det vil være anledning til å søke praksisplass i utlandet for praksis i 5. semester.
Norsk
Bachelor i sosialt arbeid kvalifiserer til opptak på ulike masterprogram innenfor blant annet barnevern og sosialt arbeid.
Institutt for barnevern og sosialt arbeid tilbyr master i barnevernsarbeid og master i sosialt arbeid.
Institutt for barnevern og sosialt arbeid ønsker å stimulere studentene til utenlandsopphold i forbindelse med praksisstudium.
Etter søknad kan praksis 2 i 5. semester gjennomføres i tilknytning til en av våre samarbeidspartnere i utlandet
Søknadsfrist og info:
Søknadsfrist for utveksling i vårsemesteret: 1. september/høstsemesteret 1. februar.
Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du på universitetets sider om utveksling. For nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold, kontakt fakultetskontakt/utvekslingsveileder for ditt studieprogram/fagområde .
Institute | Country |
---|---|
Windesheim University of Applied Sciences | Nederland |
Technical University of Applied Sciences Würzburg-Schweinfurt | Tyskland |
University of Applied Sciences Mittweida | Tyskland |
VIA University College | Danmark |