Nytt temanummer Vindkraft og reindrift

Tidsskriftet Utmark gir ut temanummeret Vindkraft og reindrift. Formålet med denne artikkelsamlingen er å belyse viktige dimensjoner ved økt press på reindriftsarealer som følge av et grønt skifte, og noen av konsekvensene dette har for reindrifta og for samisk kultur.

21.06.22

Indigenous Peoples, Natural Resources and Governance. Agencies and Interaction

The new book Indigenous Peoples, Natural Resources and Governance. Agencies and Interaction edited by Monica Tennberg, Else Grete Broderstad and Hans-Kristian Hernes, presents research on the interactions between state, Indigenous peoples and industry within and beyond the Arctic. The book is published in the Routledge series in Polar Regions.

• We have invited the contributors to present their chapters in this video
  • This StoryMap presents TriArc cases.

07.04.22

Entangling Knowledge Systems: Indigenous knowledge, technology and industry

Alongside the Arctic Frontiers conference in Tromsø, leading member of the TriArc project Else Grete Broderstad hosted a lecture event at UiT focusing on the incorporation of traditional Indigenous knowledge systems into environmental impact assessments for industrial development projects.

29.07.20

Studying how mineral extraction impacts reindeer husbandry

This film describes how cooperation between the Swedish Agricultural University, mineral companies and Sami villages in Sweden leads to new knowledge on how activities impact and may avoid impacts on reindeer husbandry.

26.05.20

Forskningsgruppa TriArc møttes på Árran Lulesamisk senter, Tysfjord

Oppsummering fra Tysfjord møtet    (In English) 5. til 8.oktober 2017 møttes forskerne i TriArc prosjektet på Árran lulesamisk senter i Tysfjord, der de diskuterte hovedsakene i forskningsprosjektet.

17.03.20

TriArc team at Árran Lule Sami Centre, Tysfjord

Summery of the Tysfjord meeting      (In Norwegian) 5.-8. October 2017 the TriArc team met at Árran Lule Sami Centre in Tysfjord. At the meeting we discussed several core themes of the TriArc project.

17.03.20

Seminar on energy development on indigenous lands

A seminar on the effects of windpower on reindeer husbandry in Norway and Sweden is organized on the 14th of October at the Fram Centre, Norway. The seminar is open to all.

09.10.19

Postdoctor, Centre for Sami Studies

The Centre for Sami Studies has a Postdoctoral Fellow position vacant. The position is within the auspices of the research project Indigenous Knowledge Systems, Planning and Environmental Decision Making: The Role of Community-Based Impact Assessments. The position is for 3 years.The daily workplace is at UiT, campus Tromsø. Deadline 7th July 2019

17.06.19

Report: Consultations, Indigenous Peoples and Industry

Report on the conference arranged by the Centre for Sami Studies, University of Tromsø The Arctic University of Norway, 19.-20. September 2016

09.05.18

Urfolk, oppdrett og okkupasjoner

Nordnorsk debatt: TriArc forskere med kronikk om urfolk, oppdrett og okkupasjoner

31.10.17

Op-ed: Business and indigenous people’s rights

Even though a country has ratified ILO Convention 169 regarding indigenous people’s rights in independent states, that is no guarantee for the businesses of that country being good at taking indigenous peoples’ rights and interests into account in their operations.

28.02.17

Kronikk: Næringsliv og urfolksrettigheter

Selv om et land har ratifisert ILO-konvensjon 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, er det ikke en garanti for at næringslivet i landet er god på å ta hensyn til urfolks rettigheter og interesse i sin operative virksomhet.

28.02.17

Svar på Spildra-klage klar i løpet av høsten

De som venter på svar på klagene om Kvænangen kommunes ja til Marine Harvests søknad om å etablere seg utenfor Spildra, må smøre seg med tålmodighet.
(NRK Sápmi
 26.05.2016)

10.01.17

Viktig med forskning om urfolk og industri

Sametingspresident Aili Keskitalo mener UiT Norges arktiske universitet er en viktig premissleverandør til forståelsen av forholdet mellom urfolk, industri og nasjonale myndigheter. Hun spår en konfliktfylt framtid.

27.09.16