About the project
Learning new languages may influence individuals’ lives on short- and long term.
MultiTrans’ objective is to explore the interplay between individual language choices,
We study
MultiTrans studies how individuals’
MultiTrans will develop knowledge about
The project is ethnographic. We follow a selection of participants through their educational transitions. This way, MultiTrans provides insight into the
By creating knowledge about multilingualism in education, with emphasis on transitions and the
Partners:
Pia Lane - Universitetet i Oslo
Haley De Korne - Universitetet i Oslo
Tamás Péter Szabó - Jyväskylä university
Torjer A. Olsen - UiT Norges arktiske universitet
Judith Purkarthofer - Universität Duisburg Essen
Rafael Lomeu Gomes - Københavns universitet
Scientific network:
Sari Pietikäinen - Jyväskylä university
Jürgen Jaspers - Université Libre de Bruxelles
Carla Jonsson - Umeå Universitet
Tommaso Milani - Pennsylvania State University
Martha Sif Karrebæk - Københavns universitet
Om prosjektet
Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt.
Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpet. Vi studerer hva disse valgene betyr for flerspråklige individer med tanke på deres språklige praksiser, identiteter og deltakelse i sosiale settinger.
I overganger inn og innad i eller ut av utdanningssystemet må barn, ungdom, unge voksne og foreldre, direkte eller indirekte, foreta valg når det gjelder språklæring, språkfag og språklige praksiser. MultiTrans undersøker hvordan individers språklige praksiser påvirkes av de mulighetene eller restriksjonene som oppstår i overganger i utdanningssystemet? Hvordan påvirkes språkvalg i skolen av individers tidligere erfaringer og framtidsambisjoner? Hvordan påvirkes individuelle språkvalg i overganger av språkpolitiske føringer?
MultiTrans vil fremskaffe kunnskap om hvordan møter mellom ulike språklige minoriteter former de språklige omgivelsene i utdanningssystemet. Vi studerer både språklige praksiser som involverer de historiske, språklige minoritetene i Norge, og praksiser som er forbundet med transnasjonale minoriteter som har kommet til Norge som følge av innvandring. Disse flerspråklige praksisene er knytta til ulike rettigheter og forutsetninger i skolesystemet.
Prosjektet er etnografisk, og vi følger et utvalg deltakere gjennom deres overganger. På denne måten vil MultiTrans gi innsikt i deltakernes forståelse, erfaring og opplevelser av egne språklige valg i møte med ulike sosiale kontekster i overgangsprosessen og kunne tematisere sammenhenger mellom tidligere erfaringer og framtidsambisjoner.
Ved å fremskaffe kunnskap om flerspråklighet i utdanningssystemet, med vekt på overganger og individet, kan prosjektet påvirke praksis og politikk som gjelder integrering, inkludering, urfolk og transnasjonale minoriteter.
Partnere:
Pia Lane - Universitetet i Oslo
Haley De Korne - Universitetet i Oslo
Tamás Péter Szabó - Jyväskylä university
Torjer A. Olsen - UiT Norges arktiske universitet
Judith Purkarthofer - Universität Duisburg Essen
Rafael Lomeu Gomes - Københavns universitet
Vitenskapelig nettverk:
Sari Pietikäinen - Jyväskylä university
Jürgen Jaspers - Université Libre de Bruxelles
Carla Jonsson - Umeå Universitet
Tommaso Milani - Pennsylvania State University
Martha Sif Karrebæk - Københavns universitet