MultiTrans og masterstudenter
I MultiTrans er vi interesserte i kontakt med studenter som kan tenke seg å skrive masteroppgave i tilknytning til prosjektet. Ved å skrive masteroppgave tilknyttet MultiTrans får man muligheten til å dele sine kunnskaper og ideer med andre studenter som skriver om temaet flerspråklighet i skole og utdanning.
Eksempler på tidligere gjennomførte masterprosjekter er:
Per-Henning Mathisen (2023): «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
Julie Listad Sveinsen (2022): «Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakka uansett språk» – En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av egen flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen
Frida Eidset og Johanne Gåsland (2022): «Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket» – En kvalitativ studie av et utvalg elevers refleksjoner rundt samisk språk og identitet
Sofie Pernille Nilsen Fossli (2022): «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» – En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
Katharina Bewalitz (2022): «Å ta språklig mangfold nord» - En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
Er du student og ønsker å skrive om flerspråklighet i skolen – ta kontakt med oss!
Studenter ved Institutt for språk og kultur (ISK) kan ta kontakt via e-post til: hilde.sollid@uit.no
Studenter ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) kan ta kontakt via e-post til: florian.hiss@uit.no