MultiTrans og masterstudenter
I MultiTrans er vi interesserte i kontakt med studenter som kan tenke seg å skrive masteroppgave i tilknytning til prosjektet. Ved å skrive masteroppgave tilknyttet MultiTrans får man muligheten til å dele sine kunnskaper og ideer med andre studenter som skriver om temaet flerspråklighet i skole og utdanning. Er du student og ønsker å skrive om flerspråklighet i skolen – ta kontakt med oss!
Studenter ved Institutt for språk og kultur (ISK) kan ta kontakt via e-post til: hilde.sollid@uit.no
Studenter ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) kan ta kontakt via e-post til: florian.hiss@uit.no
Tidligere gjennomførte masterprosjekter er:
Kine Mari Somby Teigen (2024): «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» En kvalitativ studie av læreres erfaringer med samisk innhold i norskfaget, på 1.- 4. trinn
Sigrid Forshaug og Trine Jeanette Sørensen (2024): Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
Oliver Pettersen (2024): Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
Sofie Alstad Førlie (2024): Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
Celine Scheidegger (2024): “I really don’t know where I’m going to end up. But I’m very open to living in different countries.” A qualitative study of the role of multilingualism in student transitions from a Norwegian international school to higher education (Universitetet i Oslo)
Per-Henning Mathisen (2023): «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
Julie Listad Sveinsen (2022): «Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakka uansett språk» – En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av egen flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen
Frida Eidset og Johanne Gåsland (2022): «Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket» – En kvalitativ studie av et utvalg elevers refleksjoner rundt samisk språk og identitet
Sofie Pernille Nilsen Fossli (2022): «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» – En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
Katharina Bewalitz (2022): «Å ta språklig mangfold nord» - En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget