Quality in tertiary STEM education
KvaNT 2019-2022
KvaNT er en satsing fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi og er et prosjekt tilknyttet fakultetets strategiske satsing på utdanningskvalitet i høyere utdanning. Prosjektet var opprinnelig et 2-årig prosjekt 2019-2020, og ble forlenget ut juni 2022.
På denne siden finner du arkivert info om aktiviteter under KvaNT 2019-2022.
Rapporten for prosjektet som helhet KvaNT – Kvalitet i utdanning naturvitenskap og teknologi 2019-2022 finner du i høyremenyen.
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet har en prosjektgruppe bestående av: prosjektleder, 2 universitetslektorer innen fagområdene matematikk, fysikk og/eller kjemi, og 1/2 adm ansatt i støttestilling. I tillegg tilknyttes 2 stipendiatstillinger i fagdidaktikk med spesialisering matematikk, fysikk eller kjemi som også knyttes opp mot prosjektet. Stipendiatstillingene er 4-årige og vil gå ut over prosjektperioden og være tilknyttet veiledningsteam med sammensetning som dekker fagdidaktikk, disiplinfag innen spesialisering og veiledningskompetanse med hensyn på pedagogikk som profesjonsfag i lektor og - lærerutdanningen.
De ansatte i prosjektet vil samarbeide aktivt med fakultetets fagmiljøer og fokusere på utdanningsfaglige problemstillinger ved fakultetet knyttet til;
- Gjennomstrømning på fakultetets realfaglige studieprogram.
- Utvikling og innføring av studentaktive undervisningsformer i emner ved fakultetet.
- Bruk av programmering og IKT i realfag og teknologiske fag.
- Utdanningsfaglige problemstillinger knyttet til lektorutdanningen i realfag 8-13.
Prosjektets problemstillinger er knyttet opp mot fakultetets strategi for 2018-2021.
Mål for prosjektperioden
- Overordnet mål for prosjektet er å forbedre undervisningskvaliteten i begynneremnene innen matematikk, fysikk og kjemi og heve den kollektive undervisningsfaglige kompetansen på fakultetet.
- Etter prosjektperioden skal fakultetet ha:
- Utgangspunkt til å starte initiativ til å gi tilpasset disiplinbasert undervisning i fagene matematikk, fysikk og kjemi til andre fakultet ved UiT hvor det er hensiktsmessig å utnytte fakultetets faglige kompetanse.
- Flere fagmiljøer som kan konkurrere om interne og eksterne nasjonale midler på utdanning på høyeste finansieringsnivå.
- Analysert frafall og gjennomstrømning ved fakultetets studietilbud, og ha utarbeidet en tiltaksplan for å bedre gjennomstrømning.
- Integrert og tilpasset undervisning til lektorutdanningen i realfag 8-13, eksempelvis didaktisk tilpasning i emner på 1000-nivå og bedre tilpasning av undervisning i praksisperioder.
- Styrket faglig samarbeid med fagmiljø innen didaktikk med HSL, og faglig samarbeid BFE og IVT i studieretninger i lektor realfag 8-13.
- Oppfylt konkrete mål for erfaringsdeling og publikasjoner/konferansebidrag fastsatt av prosjektleder og fakultet.
Prosjektgruppen
Prosjektleder: Professor Hilja Huru
Universitetslektor Øistein Søvik
Førstelektor Elena Malyutina
Universitetslektor Juho A. Kosonen
Stipendiater: Carita E. Eira Varjola og Børge Irgens
Hovedveileder: Førsteamanuensis Ida Friestad Pedersen
Førstekonsulent Marianne Iversen
Styringsgruppe
Prodekan undervisning NT-fak Annfrid Sivertsen
Prodekan utdanning HSL-fak Lars Aage Rotvold
Prodekan utdanning IVT-fak Ragnhild Johanne Rensaa
Oversikt over KvaNT-seminarer 2019-2022 og gjesteinnlegg fra noen av våre gjesteforelesere.
Workshopserien Digitale verktøy for vurdering og undervisning tilpasset MNT-fagene - Digital tools for assessment and teaching in STEM education
Rapporter fra prosjektet:
Rapport MentorIT: Mentorprosjektet IFI 2019-2020 (mars 2020)
Rapport: Digitale verktøy for vurdering og undervisning tilpasset MNT-fag (25.02.2021)
Rapport Gjennomstrømming og frafall (19.01.2022) med vedlegg
Rapport: Brukerkurs i matematikk En prøveordning for prosjektbasert undervisning (30.06.2022)
Rapport: KvaNT – Kvalitet i utdanning naturvitenskap og teknologi 2019-2022 (01.02.2023)
Håndbøker:
Mentorhåndbok NT-fak (02.06.2020. Denne har senere blitt oppdatert til videre mentoropplæring ved fakultetet)