Studieretning:

Sosiologi

Tilhører studiet:
Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 - master
Photo: Ingun A. Mæhlum
Photo: Ingun A. Mæhlum
Studieretning:

Sosiologi

Tilhører studiet:
Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 - master
Campus
Tromsø
Application deadline
15. april
Søking og opptak
How to apply?

Med sosiologi i lektorutdanninga kan du kombinere din interesse for samfunn, politikk og sosiale prosesser med læreryrket. Med den faglige fordypninga og pedagogiske kompetansen studiet gir, vil du være med på å utvikle den framtidige skolen.

Questions about the study
E-mail: aisi@hjelp.uit.no

Elisabeth Thørring Dalsbø

Rådgiver

  • Telephone: +4777645505
  • Campus: Tromsø

Som student i sosiologi på lektorutdanninga vil du utvikle deg selv og dine kunnskaper om det norske samfunnet og om verdenssamfunnet. Du vil arbeide med spennende tema som sosial ulikhet, makt og konflikt, men også lære om prosesser som skaper samhold, samhandling og fellesskap. Du vil lære metoder for å gjøre egne vitenskapelige undersøkelser og utvikle analytiske ferdigheter. Sosiologi er et samfunnsvitenskapelig basisfag i skolen som gir deg muligheten til å undervise på ulike retninger innenfor samfunnsfagene.

Lektorprogrammet er et innholdsrikt og veldig variert studium, det gir deg faglig fordypning i to disiplinfag og i profesjonsfag samt praksiserfaring. Alle fagene som inngår i lektorutdanninga er forsknings- og erfaringsbaserte, og det gir deg de beste forutsetningene for å lykkes i arbeidslivet. Lektorutdanningen gir undervisningskompetanse på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring.

Med sosiologi som studieretningfag (fag 1), kan du velge engelsk, nordisk eller matematikk som fag 2. Med studieretning sosiologi er det også mulig å velge inntil 30 studiepoeng statsvitenskap som valgemner.

For detaljert oppbygging av studieretning sosiologi og hvilke fag du kan kombinere sosiologi som masterfag med, se studieplan/fagplan nedenfor.



I en stadig mer globalisert verden er det viktig med internasjonale erfaringer. Et utvekslingsopphold i utlandet vil utvide din personlige og faglige horisont.
UiT gir deg mange muligheter til å ta deler av studiene dine som utvekslingsstudent ved et utenlandsk lærested. Med sosiologi som masterfag kan du reise på utenlandsopphold i sjette semester. Du tar da tilsvarende emner (SOS-2001 Sosiologiske analysemåter, samt ett valgfritt sosiologiemne på 1000-nivå, og en bachelorgradsoppgave i sosiolog) ved et universitet i utlandet som UiT har utvekslingsavtale med. Bachelorgradsoppgaven i sosiologi kan eventuelt tas nettbasert ved UiT samtidig som du er på utveksling.

Som sosiologistudent kan du blant annet benytte deg av utvekslingsavtaler med institutter ved følgende universiteter:

Manchester Metropolitan University

University of Granada

University of Warsaw

University of Berkeley/California (USA)

UiT Norges arktiske universitet har også avtaler med en rekke andre universiteter i hele verden gjennom ulike nettverk (f. eks. Erasmus, North2North, Barentsplus og Nordpluss) som du som student kan benytte deg av dersom du ønsker å ta deler av ditt studium ved et universitet i utlandet.

Vi tar forbehold om hvilke emner det utenlandske universitetet kan tilby. Utenlandsoppholdet må godkjennes av instituttet før du reiser. Endelig godkjenning ved UiT søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefalte emnene i utlandet. For nærmere informasjon om søkeprosessen, frister og stipendmuligheter, se universitetets nettsider om studentutveksling eller kontakt veileder for ditt masterfag.

Søknadsfrist for utveksling i vårsemesteret er 1. september.
Søknadsfrist for utveksling i høstsemesteret er 1. februar.

Institute Country
The University of Edinburgh Storbritannia og Nord-Irland
Aarhus University Danmark
University of Huelva Spania
Profilbilde LinkedIn.jpg
Bæck, Unn-Doris K.

I work as a professor, with primary interests in the sociology of education and youth sociology.

My research focuses on various distinction categories, such as social and geographical background as well as gender, and explores how these categories manifest themselves in different contexts and settings. This leads me to examine various social systems and institutions relevant to children and youth, related to education, work, and leisure among others. How do different background variables play out within these systems and institutions, and how can this lead to the production and reproduction of social differences?

Bilde av Adrian, Stine Willum
Adrian, Stine Willum

Stine Willum Adrian is a Professor in sociology of health, welfare and qualitative methods at Department of the Social Sciences at The Arctic University of Norway. Adrian is a sociologist by training and holds a PhD in feminist STS and cultural analysis. Adrian’s work has always been interdisciplinary joining ethnography of medical technologies with cultural analysis, ethics and law. Her research interests lie in questions concerning, reproductive technology, technologies of death and dying at the beginning of life, gender, intersectionality, feminist materialisms, the entanglement of technologies and ethics, ethnographic and qualitative methods. Adrian has previously done several comprehensive ethnographic studies on fertility clinics and sperm banks in Denmark and Sweden looking at IVF, insemination, fertility travelling, cryo-technologies, sperm banking, sperm depositing, and she is currently engaged in researching technologies of death and dying at the beginning of life.