Major i økonomisk analyse
Med en major i økonomisk analyse vil du opparbeide deg kompetanse på anvendelse av en rekke analytiske verktøy, som gjør deg i stand til å bistå i ulike beslutningssituasjoner i de fleste virksomheter og organisasjoner. Emnene Forretningsanalyse (Business Analytics), Markedsanalyse (Market Analytics) og Benchmarking videreutvikler både økonometriske og matematiske modeller. Velges finans som minoremner i kombinasjon med major økonomisk analyse, kan masteroppgaven omhandle ulike problemstillinger innen finans.
Studieplan:
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
1. semester | SOK-3020 Econometrics | BED-3074 Ledelse og virksomhetsstyring | BED-3111 Sustainable innovation |
2. semester |
BED-3XXX Dataanalyse og forskningsdesign |
BED-3100 Forretningsanalyse (Business Analytics) | Minor valgemne |
3. semester | BED-3XXX Markedsanalyse (Market Analytics) | Minor valgemne | |
4. semester | BED-3901 Masteroppgave i økonomi og administrasjon (30 studiepoeng) |
Studentene kan velge mellom følgende minors når de tar en major i økonomisk analyse:
Økonomisk styring
- BED-3067 Forretningsrett (vår)
- BED-3099 Lønnsomhetsanalyse eller BED-3079 Finansregnskapet og bærekraftsrapportering (høst)
Finans
- BED-3042 Intermediate Finance (vår)
- BED-3043 Advanced Finance (høst)
Foretaksstrategi
- BED-3059 Strategisk analyse av bedrifter og næringer (vår)
- BED-3003 Forbrukeradferd (høst)
Ledelse og/eller Markedsføring
- Emner innenfor ledelse og markedsføring kan velges fritt blant følgende:
Våremner:
- BED-30XX Organisasjonsdesign og implementering
- BED-3065 Lederutøvelse
- BED-3045 Business to Business Marketing
- BED-3101 Digital innovasjon
- BED-3059 Strategisk analyse av bedrifter og næringer
Høstemner:
- BED-3077 International marketing
- BED-30XX Sustainable Arctic marketing
- BED-3003 Forbrukeradferd