I forbindelse med noen av de forrige bloginnleggene, som for eksempel Stivandring på Sørøya og Norske ideologiske og moralske (turisme)landskap ønsker jeg også å skrive litt om de mulige retningene reiselivsnæringen er på vei, eller kan orientere seg mot etter korona. Den post-pandemiske restitusjonen har blitt diskutert av mange (f.eks. Gössling, Scott og Hall, 2020; Hall, Scott og Gössling, 2021; Higgins-Desbiolles, 2020, og mange flere), først og fremst kontroversen mellom bransjegjenoppretting og det å komme "tilbake til normalen", og den "nye normalen" og reformen i reiselivsbransjen.
Allerede i begynnelsen av pandemien ble det forutsagt hvordan reiselivsbedrifter ville endre seg etterpå og hvordan de ønsket å gå "tilbake til normalen" så snart spredningen av viruset var under kontroll, og kanskje til og med overkompensere for deres økonomiske tap ved aggressiv vekst (Gössling et al., 2020). Noen hadde tro på å vende tilbake til den pre-pandemiske tilstanden til industrien, og noen tvilte på muligheten for en slik retur, mens andre så på Covid-19 som en mulighet for nye perspektiver for reiselivsnæringen. De hadde tro på at pandemien ville bringe den store tilbakestillingen for turisme, og at den ville endre næringen fra overturisme og fra miljømessige og sosiale skader mot en bedre, grønnere og mer bærekraftig fremtid (Ioannides and Gyimothy, 2020; Lew, Cheer, Haywood, Brouder and Salazar, 2020). For eksempel, ifølge Niewiadomski (i Lew et al., 2020), ga Covid-19 reiselivsnæringen “ubegrensede formingsmuligheter” og en “unik sjanse for en omstart” (“unlimited path-shaping opportunities” and a “unique chance for a re-boot”).
Men hva slags muligheter har reiselivsnæringen brukt? For eksempel, reiselivsbedriftene i Alta, Nord Norge, økte antallet av lokale, norgesferierende nordmenn og nærturister under pandemien ved å tilpasse produktene til denne målgruppen. Det var ikke bare en mulighet, men også en nødvendighet. Under de strengeste restriksjonene og under den gjeldende søringskarantenen, var det bedriftene som lyktes med å inkludere lokalbefolkningen og nærturistene som klarte seg best. Disse bedriftene brukte også tiden uten besøkende under nedstengingen til å ferdigstille søknader for å oppnå en form for bærekraftsmerke, i tillegg til oppgraderinger og større byggeprosjekter.
Det er enkelt å trekke frem positive, mer bærekraftige forandringer forårsaket av pandemien: mer nær- og innlandsferie og aktiv inkludering av de lokale i næringen, både som kunde og som leverandør. Antall ferieturer foretatt av nordmenn i Norge nådde ny rekord i 2021 (Innovasjon Norge, 2022). Ikke bare antall reiser, men forbruket var også rekordhøyt. Som forventet i studier (f.eks. Dube, 2022; Gössling, 2020) begynte den innenlandske turismeindustrien å blomstre først, og for andre år på rad ble næringen reddet av nordmenn på “norgesferie”. Så kom 2022, da norske turister hadde det høyeste antall overnattinger på hotell i Norge noensinne (SSB).