Samarbeid om praksis i høyere utdanning

Praksisstudent Sebastian: - Jeg har ikke gjort dette før, så ser fram til det

I tre uker skal Sebastian Sørnes Holmvik, 3-års student ved Fiskeri -og havbruksvitenskap, ved UiT Norges arktiske universitet, være på Havbruksstasjonen som praksisstudent.

Det var Havbruksstasjonen som først skrev om Sebastian på sine hjemmesider. Denne saken er skrevet Lone Abrahamsen Smelror ved Havbruksstasjonen.

Praksisstudent Sebastian Sørnes Holmvik og forskningstekniker Eirik Mack Eilertsen.

Som 3-årsstudent ved Fiskeri- og havbruksvitenskap på UiT, har Sebastian fått muligheten å tilbringe tre uker ved Havbruksstasjonen i Tromsø. Dette er ei ordning som har lange tradisjoner i profesjonsutdanningene, i følge UiTs nettsider, og skal fremme studentenes læring og øke deres kompetanse.

Sebastian er 22 år, opprinnelig fra Alta, er til våren ferdig med bachelorgraden innen Fiskeri -og havbruks vitenskap. Sebastian skal være ei uke hver på tre av våre avdelinger, for å få et innblikk i de forskjellige oppgavene som avdelingene gjør.

I dag er det blant annet mating av kongekrabber som skal gjøres, og forskningstekniker Eirik Mack Eilerstsen, er tilstede for å vise og fortelle hva og hvordan dette gjøres.

- Reker, lodde, og annet som går i trålen er maten til kongekrabben, forklarer Eirik, og sier videre: - Krabbene synes dette er helt topp.

Praksisstudent Sebastian følger nøye med når forskningstekniker Eirik Mack Eilertsen forklarer hvordan fôringen av kongekrabber foregår.

- Jeg har ikke gjort dette før, så ser fram til det, sier Sebastian.

Av andre ting som Sebastian har utført i sin første uke, er daglig røkting, samt forefallende arbeid.

- Arbeidsoppgavene har vært forholdsvis enkle, men spennende, forteller Sebastian ivrig.

Mating av kongekrabber.

I dag har det også blitt tid til oksygenmåling av vannet til kongerabbene. Forskningstekniker Ivar Nevermo forklarer og forteller om prosessen med å måle oksygennivået i vannet til krabbene. Dette handler om fiskehelse og forteller noe om hvordan krabbene trives og vokser.

Forskningstekniker Ivar Nevermo forklarer hvordan og hvorfor oksygennivået skal og må måles.

I tillegg til krabber, måles blant annet rognkjeks, laks og torsk for å følge med på vekst og helsen, og fôrmengden justeres etter størrelse og vekt.

Sebastian anbefaler andre studenter som har muligheten til å være ute i praksis å komme til Havbruksstasjonen.

- Det har vært spennende, mye rart og mye dyr.