Major i økonomisk analyse
Med en major i økonomisk analyse vil du opparbeide deg kompetanse på anvendelse av en rekke analytiske verktøy, som gjør deg i stand til å bistå i ulike beslutningssituasjoner i de fleste virksomheter og organisasjoner. Emnene Forretningsanalyse (Business Analytics), Markedsanalyse (Market Analytics) og Benchmarking videreutvikler både økonometriske og matematiske modeller. Velges finans som minoremner i kombinasjon med major økonomisk analyse, kan masteroppgaven omhandle ulike problemstillinger innen finans.
Studieplan:
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
1. semester | SOK-3020 Econometrics | BED-3074 Ledelse og virksomhetsstyring | BED-3111 Sustainable innovation |
2. semester | BED-3100 Forretningsanalyse (Business Analytics) | Minor valgemne | |
3. semester | BED-3XXX Markedsanalyse (Market Analytics) | Minor valgemne | |
4. semester | BED-3901 Masteroppgave i økonomi og administrasjon (30 studiepoeng) |
Studentene kan velge mellom følgende minors når de tar en major i økonomisk analyse:
Økonomisk styring
- BED-3067 Forretningsrett (vår)
- BED-3099 Lønnsomhetsanalyse eller BED-3079 Finansregnskapet og bærekraftsrapportering (høst)
Finans
- BED-3042 Intermediate Finance (vår)
- BED-3043 Advanced Finance (høst)
Foretaksstrategi
- BED-3059 Strategisk analyse av bedrifter og næringer (vår)
- BED-3003 Økonomisk psykologi: analyse av konsumentmarkeder (høst)
Innovasjonsledelse
- BED-3114 Robust organisering eller BED-3065 Lederutøvelse (vår)
- BED-3XXX Forretningsutvikling (høst)
Markedsføring
- BED-3113 Tjeneste- og relasjonsmarkedsføring eller BED-3059 Strategisk analyse av bedrifter og næringer (eller BED-3101 Digital innovasjon, tilbys fra og med kull 2025) (vår)
- BED-3077 International marketing eller BED-30XX Sustainable Arctic Marketing eller BED-3003 Økonomisk psykologi: Analyse av konsumentmarkeder (høst)